Geplaatst op: 07-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

NS zet reservering fiets in de trein door maar dat is geen garantie op een plaats

NS zet reservering fiets in de trein door maar dat is geen garantie op een plaats
NS zet in op ruimte voor reizigers en niet voor fietsen.
De consumentenorganisaties Fietsersbond, Rover, KBO-PCOB, LSVb en Ieder(in) waarschuwen fietsers voor veel onduidelijkheid nu NS heeft besloten de verplichte reservering voor het meenemen van een fiets in de trein door te zetten. De organisaties roepen reizigers op hun ervaringen te melden. Een reservering voor een fiets betekent niet een gegarandeerde plaats in de trein. Veel onduidelijkheid in deze NS-pilot.

Vanaf 10 juli is voor het meenemen van de fiets in de trein een reservering verplicht. Tenzij de fiets als hulpmiddel wordt gebruikt door iemand met een beperking, dan is er geen reserveringsplicht. Dat besluit werd vandaag gepubliceerd.

NS heeft besloten vast te houden aan deze pilot ondanks het negatieve advies van de consumentenorganisaties in het Locov en ruim 11.500 handtekeningen van reizigers die een petitie van Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU en Fietsplatform tegen de reserveringsplicht tekenden.

Geen extra fietsplekken

De laatste jaren heeft NS in enkele materieeltypen het aantal fietsplekken verminderd. Hierdoor is er nu op drukke momenten te weinig plek voor fietsen. De consumentenorganisaties wilden de NS overtuigen om te kiezen voor meer fietsplekken in de trein in plaats van het ontmoedigen van reizen met de fiets. NS heeft echter aangegeven niet te investeren in extra fietsplekken in het bestaand materieel. Ook geeft NS geen gehoor aan het verzoek van consumentenorganisaties om te komen met een OV Fiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen.

Reservering biedt geen garantie

Nu het plan doorgaat moet de reiziger deze zomer vooraf via de NS-app of klantenservice precies aangeven in welke treinen hij of zij een fiets wil meenemen. Een reservering is echter geen garantie voor een plek: een trein kan uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken komen te vervallen. Omdat de fietsplekken bovendien worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt, kan op het laatste moment blijken dat er ondanks de reservering toch geen plaats is voor de fiets. De reiziger blijft dan op het perron achter en moet dan opnieuw proberen te reserveren.

Ervaringen melden

Fietsersbond, Rover, Wielersportbond NTFU, Fietsplatform, Ieder(in), LSVb en KBO-PCOB betreuren het besluit van NS en verwachten de nodige problemen voor reizigers met een fiets in de trein. Om een zo compleet beeld te krijgen, roepen zij reizigers op om ervaringen met het reserveringssysteem te melden. Dat kan bij NS of via het speciale e-mailadres fietsintrein@fietsersbond.nl. De proef loopt tot en met 15 september en wordt dan geëvalueerd. De petitie kan ook nog getekend worden.
Trefwoorden: trein, fiets, recreatie, NS, fietsen, beleid

||| Blogs |||

09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/09/21
EuroParcs gaat Europa in met één naam en nieuwe visuele identiteit: vertrouwde naam Droomparken verdwijnt
EuroParcs Group heeft een sterke groei doormaakt. In binnen- en buitenland is inmiddels een groot aa...
22/09/21
Even je CO2 berekenen voordat je de reis boekt
De jonge hotelboekingswebsite Relax.international introduceert de CO2 calculator voor duurzamer reizen, in het boekingsproces.
21/09/21
Campagne Echt vakantie
Landal GreenParks start deze week een grootschalige, internationale marketingcampagne in Duitsland, ...
16/09/21
Veel Nederlanders met vakantieplannen
NBTC komt met een nieuwe Vakantie Sentiment Monitor. Wat gaan de laatste maanden van 2021 brengen voor de Nederlandse vakantiemarkt?
15/09/21
Het duurzaamste vakantiepark van België verwelkomt zijn eerste gasten op 15 oktober
Het nieuwe Roompot vakantiepark in het Belgische Hechtel-Eksel zal zijn eerste gasten op vrijdag 15 ...
10/09/21
Pijl uit zomercampagne Brabant vindt eindpunt in Grave
Gisteren overhandigde Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant, de knalrode pijl van 5.5 meter en 7000 kilo en daarop de tekst ‘Hier moet je zijn in Brabant’ aan Rick Joosten, wethouder gemeente Grave, de eindbestemming van deze gigantische blikvanger.
10/09/21
Exclusief voor leden
Groningen, Ostfriesland en Emsland koppelen fietsroutenetwerk aan elkaar
Regiobestuurders van de provincie Groningen, het Duitse Ostfriesland en Emsland openden vanmorgen het grensoverschrijdende fietsroutenetwerk. Aan Duitse kant werd een nieuw netwerk naar Nederlands model aangelegd en Groningen sloot zijn netwerk daar op aan. 'Meer fietstoeristen,' is de hoop van de bestuurders.
09/09/21
TUI zet platform op met Eurostar voor tours en activiteiten
Reizigers die via Eurostar een treinreis boeken, kunnen voortaan op maat TUI platform in alle Eurostar bestemmingen excursies, tickets en activiteiten bijboeken. Met een keuze uit meer dan 5000 verschillende tours, tickets en activiteiten is er een ruim aanbod in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland.