Geplaatst op: 18-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten

Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Afbeelding van AlkeMade via Pixabay

Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten wat onveilige situaties oplevert.

De overlast van waterplanten zorgt voor een slechte bevaarbaarheid van het gebied, onveilige situaties en een slechte waterkwaliteit. De regio kan de knelpunten in het rijkswater niet alleen oplossen vanwege gebrek aan beleid of niet geprogrammeerd budget. 

Problemen op drie terreinen

De waterplantenoverlast aan de zuidkant van het IJsselmeer is een langdurig probleem waar het maaien van de vaargeulen niet meer toereikend is. De problemen beslaan drie terreinen. 

Een knellende kwestie gaat over het aanleggen van verdiepte vaargeulen van en naar de havens van Edam, Volendam en Muiden, voor het reddingsstation Zeevang, de KNRM Zeewolde en een bevaarbare snelvaarbaan bij Almere. 

Een tweede kwestie betreft ook de bevaarbaarheid. Het vaargebied voor de waterrecreatie (van surfers tot varend erfgoed) wordt beperkt, de bereikbaarheid van jachthavens wordt slechter en hulpdiensten komen door de waterplanten lastiger ter plaatse.  Ook hebben bij de kust zwemmers, bezoekers en omwonenden last van de (stinkende) waterplantenresten. En daarnaast ontstaan er onveilige situaties doordat beroeps- en recreatievaart gedwongen worden om samen in de smalle hoofdvaargeul te varen

Een derde belangrijke kwestie is dat zonder ingrijpen de klok teruggedraaid wordt in het Gooi- en Eemmeer waar het de verslechtering van de waterkwaliteit betreft. Zo’n 10 jaar geleden bedreigde algengroei mens en dier; blauwalg, bijvoorbeeld, kan leiden tot klachten als irritatie van huid en ogen, ernstige aandoeningen, vissterfte en een onaantrekkelijk gebied (groene soep en stank). Als niks ondernomen wordt, dreigt weer hetzelfde te gebeuren.

Grootschalig ingrijpen noodzakelijk

Om het tij te keren is grootschalig ingrijpen in de waterinfrastructuur noodzakelijk, om meer ondieptes te maken voor een robuuster watersysteem. Volgens de regio zijn om de wateren aan de zuidkant van het IJsselmeergebied en in de meren daar omheen bevaarbaar, veilig en schoon te houden, grote investeringen nodig. Investeringen die de getroffen gemeenten en provincies niet op kunnen brengen. 

De regio wil een bijdrage van 66,7 miljoen euro om vaargeulen te verdiepen en verbreden. Daarnaast is structureel 1 miljoen euro per jaar nodig voor beheerwerkzaamheden. Voor het verbeteren van de waterkwaliteit is nog eens 50 tot 75 miljoen euro nodig. 

De position paper is ingediend door de provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht en Gelderland en samenwerkingsverband Gastvrije Randmeren die 16 gemeenten vertegenwoordigd. 

Link: https://www.gastvrijerandmeren.nl/default.aspx
Trefwoorden: watersport, beleid, vaarwegen, IJsselmeer, Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, Gelderland

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
05/04/24
Exclusief voor leden
Duidelijkheid over beheer oevers langs Friese vaarwegen
Op donderdag 28 maart hebben de veertien gemeenten van het Friese vasteland, Wetterskip Fryslân en Provincie Fryslân een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor het oeverbeheer in Fryslân. Zo is duidelijk wie voor het beheer van de 1.760 kilometer aan oevers langs de Friese vaarwegen verantwoordelijk is.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
28/02/24
Exclusief voor leden
Ecosysteem rond varend erfgoed onder druk
De toekomst van het Nederlands varend erfgoed staat onder druk. Dat komt omdat traditionele verdienmodellen niet meer volstaan omdat eisen van consumenten veranderen. Als de vloot in de toekomst verder krimpt, kan het hele ecosysteem van maritiem erfgoed kritische massa verliezen en verloren gaan.
18/01/24
Exclusief voor leden
Zeeland stelt Fonds Vrijetijdseconomie verder open
Het Zeeuwse investeringsfonds dat eerder alleen open stond voor bedrijven in de verblijfsrecreatie komt ook beschikbaar voor mkb-bedrijven in de dag- en waterrecreatie. De naam van het fonds is ook veranderd naar Fonds Vrijetijdseconomie Zeeland.
22/12/23
82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...