Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme van toegevoegde waarde in balans voor Weerriben-Wieden

Toerisme van toegevoegde waarde in balans voor Weerriben-Wieden
Het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije tijd is omgezet naar een serie van een viertal online inspiratiesessies. In een uur word je helemaal bijgepraat over actuele trends voor toerisme en vrije tijd. De eerste Inspiratiesessie is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Nicolette Bolté laat in de studio zien dat toerisme van toegevoegde waarde is voor de gewenste balans tussen economie, ecologie en leefbaarheid in natuurgebied Weerribben-Wieden.

Nicolette Bolté - Saxion Hogeschool: "Saxion en Nationaal Park Weerribben-Wieden hebben de handen ineengeslagen en zijn een bijzondere samenwerking gestart om een mooi doel te behalen. Het doel is waarde toevoegen aan een toekomstbestendig Weerribben-Wieden, met als uitgangspunten economisch en ecologisch floreren, zonder dat de leefbaarheid onder druk komt te staan. Voor de komende jaren is het gebied opengezet als leerplaats en projectenrealisatie voor studenten. Ze bekijken hoe ze handen en voeten kunnen geven aan de samenwerkingen tussen stakeholders uit natuur, landbouw en toerisme om zo tot waardevolle cross-sectorale resultaten te komen." 

Meer regio's zoeken naar de gewenste balans. Nicolette deelt haar ervaringen. Neem gratis deel aan de sessie en dan kun je de tips van Nicolette inzetten voor je eigen projecten.

Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

3 + 3 format, 3 sprekers en 3 reportages

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken.

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 

12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  

12:50 Case 1: TextielMuseum Tilburg: Museum met sociale rol als werkgever en broedplaats

12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.

13:10 Case 2: Reinvent Tourism: Hoe kan toerisme van echte waarde zijn voor een bestemming

13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.

13:30 Case 3: Suzies Farm: leisure en boeren met liefde voor lokale landschap

13:35 Afsluiting  


Organisatie 

De INSPIRATIEsessies worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI. 

Trefwoorden: trends, toerisme, maatschappij, waarde, balans

||| Blogs |||

07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/06/21
Hoe optimaliseer je de overdracht van het vakantiepark?
Overdracht van vakantieparken is een groot onderwerp in de sector. Expert Klaas van Erp vertel er alles over bij de gratis online bijeenkomst Vakantiepark van de Toekomst 2021. Doe mee op dinsdag 29 juni, de start is om 12.30.
18/06/21
Europa-Park krijgt met culinaire attractie het restaurant van de toekomst
Europa-Park heeft de eerste steen gelegd voor Eatrenalin; een futuristisch gastronomie-concept dat volgend jaar naast het attractiepark zal openen. Dit restaurant maakt gebruik van de nieuwste mediatechnologieën, een innovatief attractie-ritsysteem en verrassende culinaire en creatieve content. De gasten zullen al dinerend een buitengewone reis door fantastische werelden beleven.
18/06/21
Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten.
18/06/21
Kunstenaar ‘live’ op straat
Zwolle heeft een bijzondere kunstroute met augmented reality gemaakt. In AR(t)TOUR038 vertellen de kunstenaars zelf alles over hun kunstwerk. Zwolle spreekt van een wereldprimeur.
18/06/21
Exclusief voor leden
Vacansoleil actief op Spaanse markt
De Nederlandse campingspecialist Vacansoleil gaat voor het eerst vakanties verkopen aan Spaanse campingliefhebbers. Spanjaarden zijn fanatieke kampeerders en daarom ziet Vacansoleil groeikansen. “Spaanse vakantiegangers gaan graag in eigen land kamperen, maar ze reizen ook naar andere Zuid-Europese landen”, aldus commercieel directeur Jacky Lambert.
18/06/21
Vakantiepark De Twee Bruggen opent een interactief inspiratiepunt
Vakantiepark De Twee Bruggen heeft samen met Achterhoek Toerisme en de medewerking van Winterswijk Marketing achter de receptie van het park een inspiratiepunt ingericht.
17/06/21
Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?
Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving.
17/06/21
Zoom in op Noordwijk.
Vandaag start de campagne Uitgezoomd? Zoom in op Noordwijk, gericht op de nationale zakelijke bezoek...