Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sector ontwikkelt leidraad voor berekening economische impact

Sector ontwikkelt leidraad voor berekening economische impact

Het Kennisnetwerk Economische Impactanalyses Toerisme En Recreatie (KNEITER) heeft een leidraad ontwikkeld voor de berekening van economische impacts in de sector toerisme en recreatie. Economische impactstudies zijn relevant voor het onderbouwen van beleidskeuzes en investeringsplannen.

De leidraad is in opdracht van het Data Development Lab ontwikkeld door het KNEITER-netwerk dat bestaat uit CELTH en vijf adviesbureaus.

Minimale kwaliteitseisen

De leidraad maakt duidelijk wat de minimale kwaliteitseisen zijn waaraan een economische impactanalyse moet voldoen, qua te gebruiken databronnen, methodes en definities/afbakeningen. In dat opzicht zorgt deze voor standaardisatie. De leidraad biedt tegelijkertijd ook flexibiliteit door duidelijk te maken welke keuzes mogelijk zijn, wat de consequenties daarvan zijn en schrijft voor hoe hier over gerapporteerd moet worden aan de opdrachtgever. Uiteindelijk doel is dat de KNEITER-leidraad bijdraagt aan betere en meer vergelijkbare (voorstellen voor) economische impactanalyses, op basis waarvan betere beslissingen genomen kunnen worden.

Uniforme aanpak

Partijen wilden de kwaliteit van economische impactstudies verbeteren en door een uniforme aanpak de vergelijkbaarheid vergroten. Dat is gelukt en ze hebben een leidraad opgeleverd met voorschriften, aandachtspunten en duiding van keuzes. Voor opdrachtgevers is een oplegger ontwikkeld zodat ze offertes van bureaus kunnen beoordelen en het eindrapport goed kunnen interpreteren. Daarnaast is er een format voor methodologische verantwoording ontwikkeld.

Drie stappen en veel keuzes

Het bepalen van de economische betekenis van een gebied of toeristisch object start volgens de leidraad met drie stappen:

  • Stap 1: Definieer onderzoeksgebied
  • Stap 2: Bepaal onderzoeksperiode
  • Stap 3: Geef het onderzoeksgebied of -object aan

Vervolgens moet worden bepaald of het een studie is naar het economisch belang of alleen de meerwaarde van een verandering moet worden gemeten. Bij een studie naar het economisch belang bepaal je de totale economische impact van het onderzoeksobject. Dan gaat het bijvoorbeeld om de economische impacts van bezoekersbestedingen in de huidige situatie of het monitoren van een ontwikkeling. Bij de meerwaarde kijk je wat er gaat veranderen als het object zou verdwijnen of een nieuw wordt toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vestigen van een nieuwe attractie, besluitvorming over een evenement, het inzetten van een bepaalde marketingcampagne. In deze gevallen wordt onderzocht wat de economische impact is van de wijziging, ten opzichte van de bestaande situatie.

Welke bestedingen neem je mee?

Je moet je ook afvragen welke bestedingen je wel of juist niet mee wilt nemen. Neem je alleen de directe bestedingen in het object mee of ook aanvullende bestedingen in de omgeving. En hoe ga je om met vooruitbetaalde kaartjes of vervoer. Verder moet je bepalen of je directe impacts berekent of ook indirecte impacts. Bij die laatste worden ook de bestedingen bij toeleveranciers meegenomen. Daarmee breng je de doorwerking in de hele economie in kaart.

Flexibel inzetten

De KNEITER-Leidraad biedt echter ook flexibiliteit: binnen elke economische impactstudie worden keuzes gemaakt. De aanpak moet worden aangepast aan de concrete situatie, de specifieke wensen van de opdrachtgever, de beschikbare data, het budget en bijzonderheden in de regio. De KNEITER-leidraad maakt daarom ook duidelijk welke keuzes mogelijk zijn, wat de consequenties daarvan zijn en beschrijft hoe hier over gerapporteerd moet worden.

De leidraad met alle relevante documenten is vrijelijk beschikbaar via de site van de Landelijke Data Alliantie. De leidraad blijft in ontwikkeling en zal waar nodig worden geactualiseerd.

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/nieuws-agenda/kneiter-leidraad-voor-betere-vergelijkbaarheid-van-economische-impactanalyses-toerisme-en-recreatie.htm
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, economische betekenis, werkgelegenheid, impact, onderzoek, richtlijnen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...