Geplaatst op: 03-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weinig animo voor Testen voor Toegang

Weinig animo voor Testen voor Toegang
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

De experimenten rond Testen voor Toegang zijn afgerond. In april werden ruim 450 locaties in de vrijetijdssector opengesteld. Er was op 230.000 bezoekers gerekend, het werden er uiteindelijk 140.000. De reacties uit de branche waren wisselend. Ook de testbereidheid bleek tegen te vallen. Er werden 300 besmette mensen opgespoord. 

Voor Testen voor Toegang hebben zich 140.000 mensen laten testen. Van hen waren 300 mensen (0,2%) besmet en zij konden niet naar het voorgenomen uitje. 

Sterk wisselende belangstelling

Niet alle aangekondigde testen gingen door en voor veel musea en monumenten was de belangstelling minimaal. Mensen vinden het testen niet opwegen tegen de voordelen van het bezoek. Zo verkocht het Nederlands Openluchtmuseum op een openstellingsdag maar 500 van 2.500 beschikbare kaartjes en wilden maar 17 mensen zich voor de twee openstellingsdagen van de Grote Kerk in Breda laten testen. Ook bij de attractieparken was het beeld wisselend. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn niet alle kaarten en ging het testevenement bij de Efteling vanwege de lage belangstelling helemaal niet door. Aan de andere kant was de animo voor de Keukenhof, Holland Casino en diverse concerten weer overweldigend. 

Minder dan de helft van de museumkaartjes verkocht

De musea hebben de cijfers al op een rijtje. Tijdens de pilot met sneltesten is van de 37.000 kaarten bijna de helft geboekt, namelijk 16.000 stuks. Dat meldt de Museumvereniging, die de pilot in opdracht van het ministerie van OCW realiseerde. Ook musea en de Museumvereniging zelf vinden dat musea veilig open kunnen met het coronaprotocol: er zijn geen besmettingen in musea gemeld. De Museumvereniging pleit daarom voor heropening van de musea zónder verplichte sneltest. Musea hebben vorig jaar, toen ze nog open waren, bewezen dat veilig bezoek zeer goed mogelijk is. 

Testen voor Toegang geen oplossing voor veel aanbieders

Over het algemeen blijkt dat voor bijzondere, eenmalige evenementen mensen bereid zijn zich te laten testen. Voor uitstapjes die een andere keer ook kunnen, is er weinig animo. Veel aanbieders zien daarom meer in goede protocollen en een verminderde capaciteit dan testen voor toegang. Ook bezoekers staan niet te trappelen. Zo bleek uit een onderzoek van Ouwehands Dierenpark dat maar 20% van de bezoekers zich wil laten testen voor een dagje dierentuin. 

Kabinet werkt nog aan wettelijke basis

Om Testen voor Toegang breder uit te rollen moet er een wettelijke grondslag komen. Die tijdelijke wet moet nog door beide Kamers worden behandeld. Met de wet krijgt de inzet van testbewijzen als voorwaarde van toegang een wettelijke basis.

Trefwoorden: attractieparken, cultuur, musea, monumenten, concerten, crisis, corona, testen voor toegang

||| Blogs |||

07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/06/21
Hoe optimaliseer je de overdracht van het vakantiepark?
Overdracht van vakantieparken is een groot onderwerp in de sector. Expert Klaas van Erp vertel er alles over bij de gratis online bijeenkomst Vakantiepark van de Toekomst 2021. Doe mee op dinsdag 29 juni, de start is om 12.30.
18/06/21
Europa-Park krijgt met culinaire attractie het restaurant van de toekomst
Europa-Park heeft de eerste steen gelegd voor Eatrenalin; een futuristisch gastronomie-concept dat volgend jaar naast het attractiepark zal openen. Dit restaurant maakt gebruik van de nieuwste mediatechnologieën, een innovatief attractie-ritsysteem en verrassende culinaire en creatieve content. De gasten zullen al dinerend een buitengewone reis door fantastische werelden beleven.
18/06/21
Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten.
18/06/21
Kunstenaar ‘live’ op straat
Zwolle heeft een bijzondere kunstroute met augmented reality gemaakt. In AR(t)TOUR038 vertellen de kunstenaars zelf alles over hun kunstwerk. Zwolle spreekt van een wereldprimeur.
18/06/21
Exclusief voor leden
Vacansoleil actief op Spaanse markt
De Nederlandse campingspecialist Vacansoleil gaat voor het eerst vakanties verkopen aan Spaanse campingliefhebbers. Spanjaarden zijn fanatieke kampeerders en daarom ziet Vacansoleil groeikansen. “Spaanse vakantiegangers gaan graag in eigen land kamperen, maar ze reizen ook naar andere Zuid-Europese landen”, aldus commercieel directeur Jacky Lambert.
18/06/21
Vakantiepark De Twee Bruggen opent een interactief inspiratiepunt
Vakantiepark De Twee Bruggen heeft samen met Achterhoek Toerisme en de medewerking van Winterswijk Marketing achter de receptie van het park een inspiratiepunt ingericht.
17/06/21
Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?
Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving.
17/06/21
Zoom in op Noordwijk.
Vandaag start de campagne Uitgezoomd? Zoom in op Noordwijk, gericht op de nationale zakelijke bezoek...