Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

62% minder bezoekers in Vlaanderen in 2020 door corona

62% minder bezoekers in Vlaanderen in 2020 door corona

Toeristisch Vlaanderen heeft in 2020 maar liefst 62% minder bezoekers ontvangen. Dat blijkt uit voorlopige jaarcijfers van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie.

Concreet verwelkomde Vlaanderen in 2020 zo’n 5 miljoen bezoekers in Vlaanderen, terwijl dat er in 2019 nog ruim 14 miljoen waren. Logischerwijs kenden de aankomsten uit het buitenland de sterkste daling (-74%) , maar ook het aantal binnenlandse aankomsten lag veel lager dan het jaar voordien (-49%). Deze cijfers zijn geen verrassing, maar belichten wel nogmaals de enorme impact van de coronacrisis op het toerisme in Vlaanderen. Nederland bleef met 517.000 aankomsten het belangrijkste herkomstland maar dat waren er wel 67% minder dan in 2019. 

"Vanaf de eerste dag van de crisis hebben we dan ook het geweer van schouder veranderd en onze marketingfocus verlegd naar vakantie in eigen land. We hebben kosten noch moeite gespaard om Belgen te overtuigen van al het moois dat Vlaanderen te bieden heeft Die inspanningen zorgden afgelopen zomer voor een klein lichtpuntje in de duisternis”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.

Tijdens de zomer van 2020 verkozen veel Belgen voor een vakantie in eigen land en kreeg het toerisme op bepaalde plekken in Vlaanderen opnieuw een boost. Maar uiteindelijk waren er nog steeds 42% minder binnen- en buitenlandse bezoekers dan in de zomer van 2019. Vooral in de kunststeden en toeristische regio’s die voornamelijk populair zijn bij buitenlandse bezoekers bleef het zorgwekkend kalm. In het najaar werden de coronamaatregelen opnieuw aangescherpt en doken de aankomst- en overnachtingscijfers opnieuw overal in het rood. In oktober, november en december ontving Vlaanderen 80% minder bezoekers dan in dezelfde maanden van 2019. Buitenlandse aankomsten daalden toen met maar liefst 92%. 

Link: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMjE2NTdiNDgtMTE5ZS00MGM0LTg0ZmUtMTU5ZGNjNmJhNTdiIiwidCI6ImNlODlmYWJlLWRkNGItNDhiYS05ODUzLWViODIzMGM4Y2Y3ZiIsImMiOjh9
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, België, Vlaanderen, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.