Geplaatst op: 30-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Studenten BUas innoveren de sector

Studenten BUas innoveren de sector

BUas-studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse zijn uitgeroepen tot ‘Best Talents of 2021’. Zij hebben voor Attractiepark Slagharen de communicatie rond coronamaatregelen gethematiseerd. Aan de challenge deden 65 tweedejaars studenten mee van de track Recreation & Hospitality, onderdeel van de Academie voor Toerisme van Breda University of Applied Sciences.

Tijdens een intensief online event werd gewerkt aan opdrachten met betrekking tot innovatie in de sector. Opdrachtgevers waren attractie- en vakantiepark Slagharen, dagrecreatiebedrijf Hof van Eckberge en vakantiepark Marveld Recreatie. 

Beleving in coronamaatregelen brengen

De winnaars ontwierpen voor Attractiepark Slagharen een betere gastreis gedurende de corona-maatregelen. De studenten hebben de communicatie rondom de coronamaatregelen in Slagharen gethematiseerd. Zo zijn de palen met ontsmettingsmiddel cactussen geworden en door middel van live entertainment, in de vorm van een cowboy met twee pony’s, wordt de 1,5 meter afstand uitgelegd. Het concept werd door de jury met name gewaardeerd vanwege "het realistische, creatieve en zeer passende karakter voor een uitdagend probleem”.

Arrangement met Freek Vonk

De tweede plaats was voor de groep van Marveld Recreatie die een uniek arrangement rondom natuurbeleving ontwikkelde waarbij Freek Vonk met de kinderen op zoek gaat naar typische dieren en planten in de Achterhoek, terwijl de ouders van een culinaire proeverij met wijn genieten. Op de derde plaats eindigde de groep die een nieuw product ontwikkelde voor Hof van Eckberge: een strand (bad) met vernieuwende horeca en diverse vormen van waterfietsen.

Online event vol uitdaging en inspiratie

Het online event zat vol uitdaging en inspiratie voor de studenten Toerisme. Deze challenge verving de jaarlijkse studiereis die door corona niet kon plaats vinden. Goof Lukken, één van de betrokken docenten zegt hierover: "We hebben gezien dat dit een goed initiatief is en willen er in de toekomst, naast de studiereis, een vast onderdeel van maken”. Er waren twee sprekers die voor de eerste inspiratie zorgden bij de start: Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON en Bas Thuis van EasyBe. Beiden benadrukten het belang van innovatie in de sector. Aansluitend werden de studenten gebriefd door hun opdrachtgevers, waarna zij in kleine teams aan de slag gingen. Ook was er een inspiratieforum met de directeuren van Vakantie- en Attractiepark Slagharen, Wildlands Adventure Zoo Emmen en Marveld Recreatie. Studenten konden vragen stellen en in discussie gaan met de verschillende directies. Besproken thema’s waren; de coronacrisis, de toekomst van de branche en de rol voor jong talent binnen de bedrijven. Bovendien speelden zij een online expeditie, een soort escaperoom, voor het goede doel Habitat for Humanity. Een charitatieve instelling die vindt dat iedereen recht heeft op een goed dak boven zijn hoofd.

Finale

Afgelopen vrijdag was de finale. Per groep zijn korte videoclips gemaakt met de innovatieve ideeën van de studenten voor iedere opdrachtgever. Uit de twaalf groepen kwamen drie finalisten. De jury, bestaande uit ondernemers en docenten, besloot uiteindelijk dat de groep van Attractiepark Slagharen het beste idee had. De studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse mogen zich het komende jaar de Recreation & Hospitality Talents of 2021 noemen.

Trefwoorden: attractieparken, verblijfsrecreatie, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...