Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Studenten BUas innoveren de sector

Studenten BUas innoveren de sector

BUas-studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse zijn uitgeroepen tot ‘Best Talents of 2021’. Zij hebben voor Attractiepark Slagharen de communicatie rond coronamaatregelen gethematiseerd. Aan de challenge deden 65 tweedejaars studenten mee van de track Recreation & Hospitality, onderdeel van de Academie voor Toerisme van Breda University of Applied Sciences.

Tijdens een intensief online event werd gewerkt aan opdrachten met betrekking tot innovatie in de sector. Opdrachtgevers waren attractie- en vakantiepark Slagharen, dagrecreatiebedrijf Hof van Eckberge en vakantiepark Marveld Recreatie. 

Beleving in coronamaatregelen brengen

De winnaars ontwierpen voor Attractiepark Slagharen een betere gastreis gedurende de corona-maatregelen. De studenten hebben de communicatie rondom de coronamaatregelen in Slagharen gethematiseerd. Zo zijn de palen met ontsmettingsmiddel cactussen geworden en door middel van live entertainment, in de vorm van een cowboy met twee pony’s, wordt de 1,5 meter afstand uitgelegd. Het concept werd door de jury met name gewaardeerd vanwege "het realistische, creatieve en zeer passende karakter voor een uitdagend probleem”.

Arrangement met Freek Vonk

De tweede plaats was voor de groep van Marveld Recreatie die een uniek arrangement rondom natuurbeleving ontwikkelde waarbij Freek Vonk met de kinderen op zoek gaat naar typische dieren en planten in de Achterhoek, terwijl de ouders van een culinaire proeverij met wijn genieten. Op de derde plaats eindigde de groep die een nieuw product ontwikkelde voor Hof van Eckberge: een strand (bad) met vernieuwende horeca en diverse vormen van waterfietsen.

Online event vol uitdaging en inspiratie

Het online event zat vol uitdaging en inspiratie voor de studenten Toerisme. Deze challenge verving de jaarlijkse studiereis die door corona niet kon plaats vinden. Goof Lukken, één van de betrokken docenten zegt hierover: "We hebben gezien dat dit een goed initiatief is en willen er in de toekomst, naast de studiereis, een vast onderdeel van maken”. Er waren twee sprekers die voor de eerste inspiratie zorgden bij de start: Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON en Bas Thuis van EasyBe. Beiden benadrukten het belang van innovatie in de sector. Aansluitend werden de studenten gebriefd door hun opdrachtgevers, waarna zij in kleine teams aan de slag gingen. Ook was er een inspiratieforum met de directeuren van Vakantie- en Attractiepark Slagharen, Wildlands Adventure Zoo Emmen en Marveld Recreatie. Studenten konden vragen stellen en in discussie gaan met de verschillende directies. Besproken thema’s waren; de coronacrisis, de toekomst van de branche en de rol voor jong talent binnen de bedrijven. Bovendien speelden zij een online expeditie, een soort escaperoom, voor het goede doel Habitat for Humanity. Een charitatieve instelling die vindt dat iedereen recht heeft op een goed dak boven zijn hoofd.

Finale

Afgelopen vrijdag was de finale. Per groep zijn korte videoclips gemaakt met de innovatieve ideeën van de studenten voor iedere opdrachtgever. Uit de twaalf groepen kwamen drie finalisten. De jury, bestaande uit ondernemers en docenten, besloot uiteindelijk dat de groep van Attractiepark Slagharen het beste idee had. De studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse mogen zich het komende jaar de Recreation & Hospitality Talents of 2021 noemen.

Trefwoorden: attractieparken, verblijfsrecreatie, innovatie

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...