Geplaatst op: 23-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders wil zich voor een dagje uit niet laten testen op corona. Nog eens de helft van hen valt af als ze daar zelf (deels) voor moeten betalen. Al met al is maar 21% van de Nederlanders bereid zich voor een dagje uit te laten testen en daarvoor te betalen. Daarmee lijkt een testsamenleving op dit moment geen haalbaar idee voor de dagrecreatie. Daar tegenover staat dat de bereidheid om na het verlichten van de maatregelen op stap te gaan heel groot is. Van alle Nederlanders gaat er dan 72% een dagje erop uit. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, op verzoek van Libéma, onder ruim duizend Nederlanders. 

Markteffect heeft in opdracht van Libéma 1.010 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar ondervraagd tussen 15 en 19 april 2021. De resultaten zijn representatief en gewogen naar geslacht, leeftijd en regio. 

Nederlanders zien nut van testen op outdoor doorstroomlocaties niet in

"Mensen hebben het idee dat outdoor doorstroomlocaties zoals dierentuinen gewoon veilig zijn en zien daarom het nut van testen veel minder in", stelt Leentje Lips, divisiedirecteur bij Libéma. "En dat gevoel delen we: er is veel ruimte, het is in de buitenlucht en er is vorig jaar al aangetoond dat het gewoon goed geregeld is. We zijn er dan ook van overtuigd dat we vanaf 11 mei op een veilige manier weer open zouden kunnen zonder deze extra maatregel.” 

Grote wens om er op uit te trekken

Nederlanders willen er graag weer op uit trekken. Dat mogen we wel concluderen uit het onderzoek van Markteffect. Een ruime meerderheid (72%) hebben plannen voor een dagje uit als dat binnen de mogelijkheden valt. Van de 28% die daar geen behoefte aan heeft, zijn niet willen testen, drukte en liever even afwachten de belangrijkste redenen. Als we er weer op uit mogen trekken gaan de meeste mensen uit eten (23%), naar het terras (14%), het dierenpark (9%), winkelen (8%) of een attractiepark (7%). 

Testen niet populair

Dat Nederlanders zich niet graag laten testen voor een dagje uit blijkt keihard uit dit onderzoek. Minder dan de helft (44%) van de Nederlanders is bereid zichzelf en zijn gezin te laten testen voor een dagje uit. Ze vinden het veel gedoe, het belemmert de spontaniteit, zijn tegen testen zonder klachten of vinden testen geen pretje. Ook zijn er respondenten die liever wachten tot alles weer normaal open is. Van degene die zich zou willen laten testen is slechts de helft bereid hiervoor te betalen. Effectief is 21% van de Nederlanders bereid om zich te laten testen én daarvoor te betalen. Van degene die wil betalen, ligt de prijs die ze willen betalen gemiddeld op 9 euro. Maar al vanaf een prijs van 5 euro daalt de groep die zowel willen laten testen en betalen naar nog maar 12% van de Nederlanders. 

Testbereidheid van Nederlanders voor een dagje uit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Lage testbereidheid voor outdooractiviteiten

De testbereidheid verschilt overigens sterk per type vrijetijdsbesteding. Voor een restaurant (78%) of concert/theater (75%) is de testbereidheid veel hoger dan voor een attractiepark (64%) outdoor evenement (63%),  dierenpark (61%) of terras (56%). Over het algemeen is de testbereidheid voor indooractiviteiten veel hoger dan voor outdooractiviteiten. 

Testbereidheid naar type vrijetijdsactiviteit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Abonneehouders helemaal negatief over testen

Ook abonnementhouders zijn volgens het onderzoek niet bereid om de extra moeite te doen van een sneltest voor een dagje uit. Tweederde van de ondervraagden geeft aan het abonnement niet te verlengen als er eerst een betaalde sneltest gedaan moet worden voor een bezoek. Hierdoor komt duurzaam bezoek aan dagattracties onder druk te staan, aldus Markteffect.  "Abonnees zijn ontzettend belangrijk voor de dierenparken", reageert Lips. "Ze zijn onze trouwste bezoekers en ook tijdens de corona-crisis hebben ze ons onvoorwaardelijk gesteund. Het feit dat zij niet willen testen, nemen we heel serieus, want we willen hen ook graag weer verwelkomen vanaf 11 mei.”

Link: https://www.markteffect.nl/meer/nieuws/groot-deel-nederlanders-wil-niet-testen-voor-dagje-uit
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, evenementen, corona, crisis, testen

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...