Geplaatst op: 21-04-2021
Auteur: Ton Vemeulen
NRIT

Vakanties worden volop geboekt, ook naar het buitenland

Vakanties worden volop geboekt, ook naar het buitenland

Met de derde golf op een hoog plateau en drukke ziekenhuizen gaan Nederlanders optimistisch de voorjaars- en zomervakantieperiode in. Zelfs naar het buitenland. Belvilla ziet dat 60% van de geboekte huizen voor de zomervakantie in het buitenland ligt. Camperdeelplatform Goboony noteert over afgelopen zondag en maandag een alltime high aan omzet en boekingen voor een buitenlandse vakantie. Ook voor het binnenland staan de seinen op groen. Stratech ziet dat Nederlandse vakantieparken vroeger worden geboekt en waarschuwt voor schaarste. 

Belvilla: 60% naar buitenland

Ondanks de onzekerheid of we al dan niet op vakantie kunnen hebben de meeste Nederlanders er vertrouwen in dat ze aankomende zomer toch in het buitenland kunnen verblijven. Dat blijkt uit data van vakantiehuizenspecialist Belvilla. 

Van de vakantiewoningen die reeds geboekt zijn voor de zomerperiode betreft 60% een boeking buiten Nederland. Het aandeel Nederlanders dat een vakantiewoning in het buitenland boekt wordt iedere week groter. 29% van de boekingen buiten Nederland gaat naar België, gevolgd door Frankrijk (24%) en Oostenrijk (17%). Dat zijn niet toevallig allemaal landen die eenvoudig met de eigen auto te bereiken zijn. Hanita van der Meer, Director PR and Communication van Belvilla: "We zien dat de bestemmingen buiten Nederland inmiddels de overhand hebben genomen ten opzichte van de vakantie in eigen land. Ondanks de wisselende geluiden over reisbeperkingen deze zomer zien we dat er bij de Nederlandse reiziger vertrouwen is op een vakantie in het buitenland. Op dit moment kiezen onze gasten duidelijk voor vakantiewoningen die goed te bereiken zijn met de auto, zoals vakantiewoningen in België en Oostenrijk. Doordat onze meeste vakantiewoningen in de natuur liggen zorgt dat voor een veilige bubbel.”

Gooboony: 400 boekingen in twee dagen

Camperdeelplatform Goboony noteert over afgelopen zondag en maandag een alltime high aan omzet en boekingen voor een buitenlandse vakantie. Deze enorme piek ontstond, nadat zondag het nieuws naar buiten kwam over mogelijke versoepelingen van de corona-maatregelen. Dit resulteerde in bijna vierhonderd boekingen voor een vakantie over de grenzen over deze twee dagen. "Alleen al de aankondiging van mogelijke verlichtingen, was klaarblijkelijk voor vele consumenten voldoende. Mensen hebben hun vakantieplannen al klaar. Ze wachtten alleen op het juiste moment om te boeken," aldus Mark de Vos, CEO van Goboony. 

Al vóór deze piek aan reserveringen van afgelopen dagen noteert Goboony echter een grote belangstelling voor campervakanties. Zo gaf maart, ten opzichte van vorige jaar, een omzetgroei te zien van meer dan driehonderd procent. Volgens De Vos heeft dit alles te maken met de vele onzekerheden die corona veroorzaakt: "Uit eigen onderzoek blijkt dat consumenten juist voor een campervakantie kiezen, vanwege de enorme flexibiliteit. Mocht een land opeens de grenzen sluiten, dan kun je tot op de laatste minuut altijd weer je bestemming wijzigen." 

Stratech: Schaarste dreigt

Vanwege het vreemde voorjaar 2020 waar Nederlandse vakantieparken deels waren gesloten, is voor Stratech een zinvolle vergelijking tussen 2020 en 2021 lastig te maken. Wel constateert consultant Bertine Riezebos dat waar vorig jaar in eerste instantie boekingen vooral werden geannuleerd en er pas in de aanloop van de voorjaarsvakantie veel werd geboekt vakantiegangers nu meer vertrouwen hebben en vroeger boeken. 

Het boekingsverloop voor de meivakantie verloopt ongeveer gelijk als die in de aanloop naar de meivakantie van vorig jaar. "We zien echter wel dat men halverwege vorig jaar iets eerder is begonnen met boeken voor deze periode. Dit heeft er ook mee te maken dat ondernemers vorig jaar eerder de prijzen live hebben gezet voor 2021, dan ze normaal gesproken zouden doen. Zo konden mensen sneller hun vouchers inwisselen voor reserveringen in het volgende jaar.”

Iedereen lijkt er volgens Riezebos de afgelopen maanden vertrouwen in te hebben gehad dat men gewoon in Nederland op voorjaarsvakantie kan gaan: "Vorig jaar moest een groot deel van de reserveringen voor dit weekend worden geannuleerd, maar werd er daarna last minute nog veel geboekt in april. Voor komend Hemelvaartsweekend zien we echter dat ruim de helft al geboekt was in december.” Datzelfde geldt voor Pinksteren. Voor die vakantieperiode is 65% al geboekt in 2020. Normaal is dat slechts 33%. 

Onzekerheid is er ook. Vooral bij parken die veel worden geboekt door Duitse gasten. Daarvan is het nog maar de vraag of ze wel kunnen afreizen voor Hemelvaart of Pinksteren. Riezebos: "We zien wel dat deze parken inmiddels ook meer geboekt worden door Nederlanders; het percentage Nederlanders groeit gemiddeld van 31% in 2019 naar 57% in 2021. Dit levert een gemiddelde omzetstijging op van 3% tussen die jaren. Ook zien parken die altijd al meer Nederlanders verwelkomen, hun percentage Nederlandse gasten groeien van 69% in 2019 naar 85% in 2021. Dit levert een omzetstijging op van 30% tussen die jaren.” Stratech adviseert bedrijven bij schaarste kritisch te kijken naar hun prijzen en de daarvoor beschikbare tools te gebruiken. 

Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, bungalowparken, campers

||| Blogs |||

18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/05/21
Stratetch lanceert tool voor dynamisch prijsbeleid recreatiebedrijven
Onlangs heeft reserveringssofwareleverancier Stratech een tool gelanceerd waarmee ondernemers in de verblijfsrecreatie eenvoudiger een dynamisch prijsbeleid kunnen voeren.
06/05/21
Campingmuseum in Denemarken
Denemarken heeft het eerste campingmuseum ter wereld. Het museum is een initiatief van de Deense Camping Unie (DCU) en kasteel Egeskov.
05/05/21
Campagne Stadsgezichten bij Friese 11fountains
Op woensdag 12 mei 2021 lanceert Merk Fryslân de nieuwe 11fountains campagne ‘Stadsgezichten’. Het concept ‘Stadsgezichten’ richt zich op de verhalen en bewoners in de elf Friese steden en geeft ze een gezicht. Dit concept wordt in alle elf de steden uitgevoerd, verspreid over de aankomende drie jaar. Dokkum trapt af.
03/05/21
Landal verwacht blijvende vraag naar vakantieaccommodaties
Landal GreenParks kondigt drie nieuwe vakantieparken aan. Landal verwacht dat de vraag naar vakantieaccommodaties in eigen land nog wel even doorzet.
30/04/21
Studenten BUas innoveren de sector
BUas-studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse zijn uitgeroepen tot ‘Best Talents of 2021’. Zij hebben voor Attractiepark Slagharen de communicatie rond coronamaatregelen gethematiseerd.
29/04/21
Camping De Lakens biedt mindfullness programma
De Lakens biedt voor het eerst een mindfullness programma aan in de zomer. Dit is een toevoeging in een breder wellnessprogramma dat de camping biedt.
28/04/21
Exclusief voor leden
Biologische en fairtrade koffie bij Roompot
Keten van vakantieparken Roompot serveert in zijn restaurants, cafés en op zijn terrassen jaarlijks meer dan 1 miljoen kopjes koffie. Met de heropening van de horeca zijn al die kopjes bij Roompot voortaan 100% biologisch. Dankzij een samenwerking tussen twee marktleiders: Roompot en Jacobs Douwe Egberts Professional.
26/04/21
Exclusief voor leden
Verdrievoudiging boekingen vakantiehuizen voor de meivakantie
Wat gebeurt er als je alleen de Nederlandse markt ontvangt en nauwelijks buitenlandse bezoekers ontvangt in het segment van boekbare privé vakantiehuizen? Het aantal boekingen voor vakantiehuizen is verdrievoudigd in vergelijking met 2020.