Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen

Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen
Afbeelding van Sofia Cristina Córdova Valladares via Pixabay

Veel Nederlanders hebben, mede door de vaccins, de hoop op een vakantie in 2021 nog niet opgegeven. Door het lange thuiszitten is vakantie voor velen belangrijker dan ooit.  De reisintenties zijn serieus want veel Nederlanders hebben vakantiedagen gespaard en de tijd thuis benut om toekomstige reizen te plannen. De meeste Nederlanders willen op hun eerste post-coronavakantie vooral op het strand liggen. Actieve reizen en stedentrips zijn minder in trek. De helft van de Nederlanders gaat pas internationaal reizen als ze gevaccineerd zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Booking.com onder 28.000 reizigers in 28 landen waarvan 1.000 uit Nederland. 

Arjan Dijk, Senior Vice President, Bestuurder en Chief Marketing Officer van Booking.com: "Booking.com blijft optimistisch dat iedereen op een gegeven moment in de nabije toekomst weer kan reizen en samen de wereld kan ervaren. Nu we licht aan het eind van de tunnel zien, blijven we ons inzetten om iedereen te helpen die weer op reis wil, zodra het weer veilig is om te reizen.”

Impact op welzijn

Hoewel Nederlanders over het algemeen optimistisch zijn, erkennen ze dat het feit dat ze in 2020 niet hebben kunnen reizen zoals ze gewend waren, een behoorlijke impact heeft gehad op hun welzijn. Vier op de tien (42%) meldde een negatieve impact op hun geestelijke gezondheid en een bijna hetzelfde aantal Nederlanders (38%) voelde zich vanwege de reisbeperkingen opgesloten in eigen huis. Nederlanders zijn gaan nadenken over wat ze gemist hebben en 55% zegt dat reizen nu belangrijker voor hen is dan vóór de pandemie. Ondertussen verkiest 76% reizen boven succes op het werk; ze gaan liever op vakantie dan dat ze promotie maken.

Verlangen naar reizen 

Ondanks de wetenschap dat de pandemie nog niet voorbij is, hebben zes van de tien Nederlandse reizigers (63%) meer hoop over reizen in 2021 vanwege de uitrol van coronavaccins. Bijna hetzelfde aantal Nederlanders (60%) zegt nog meer naar reizen te verlangen in 2021, omdat ze dit in 2020 nauwelijks konden doen.  Dat Nederlanders niet kunnen wachten om weer op reis te gaan blijkt uit de voorbereidingen die worden getroffen. Twee op de vijf (42%) van de Nederlandse reizigers hebben de lange tijd thuis gebruikt om toekomstige reizen te plannen, en 36% heeft meer vakantiedagen gespaard om in 2021 mogelijk een langere vakantie op te nemen.

Pas internationaal reizen na vaccinatie

Het vertrouwen in de vaccins is groot: meer dan de helft (54%) van de Nederlandse reizigers zegt dat ze pas internationaal gaan reizen als ze gevaccineerd zijn, onder 55-plussers is dit zelfs 69%. En 51% van de Nederlandse reizigers gaat alleen naar landen die vaccinatieprogramma's hebben geïmplementeerd. Maar er is nog enige terughoudendheid: drie op de tien (31%) Nederlanders betwijfelen of een vaccin het reizen echt veiliger maakt. 

Actieve reizen en stedentrips uit de gratie

Strandvakanties blijven erg populair en vier op de tien (40%) Nederlanders hebben er vertrouwen in dat ze in de zomer van 2021 weer op strandvakantie kunnen. Daarnaast is het duidelijk dat men toe is aan wat ontspanning na een hectische tijd. Een ontspannende vakantie aan het strand of bij een spa zal voor bijna een vijfde (17%) van de reizigers dan ook de eerste reis zijn, zodra dat veilig is om weer te reizen. Na een vermoeiend jaar is slechts 11% van plan een actieve reis te boeken, en voor maar 5% heeft een stedentrip prioriteit.

Top booked destinations during Summer Holidays

  1. Maastricht, NL
  2. Oost Vlieland, NL
  3. De Koog, NL
  4. Valkenburg, NL
  5. Amsterdam, NL 

Top accommodation types during Summer Holidays

  1. Hotel
  2. Apartment
  3. Bed and Breakfast
  4. Holiday Home
  5. Guest House 

Top Trending Destinations during Summer Holidays 

  1. New York, USA
  2. Willemstad, Curaçao
  3. Hersonissos, Greece
  4. London, UK
  5. Edinburgh, UK

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, reizen, toerisme, corona, crisis, vakantie intenties

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.