Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.

Testen voor Toegang is een verkeerd signaal

Toverland, dat geselecteerd was als proeflocatie van ‘Testen voor Toegang’, doet na ampel beraad daar niet aan mee. Volgens het bedrijf is vorig jaar al bewezen dat  zij haar bezoekers een veilig en verantwoord dagje uit kan bieden door middel van het Veilig Samen Uit-protocol. In dit protocol staan drie garanties centraal: anderhalve meter afstand, heldere informatievoorziening en extra hygiënemaatregelen. Met behulp van dit protocol heeft Toverland vorig jaar zonder aantoonbare besmettingshaarden ruim 500.000 bezoekers ontvangen. Meedoen aan de pilot waar testen een voorwaarde voor toegang is, zou een verkeerd signaal afgeven. Bovendien is de animo bij bezoekers om zich voor een bezoek aan een attractiepark te laten testen niet heel erg hoog. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn slechts driekwart van de beschikbare kaarten. Voor Toverland speelde ook nog mee dat er in de buurt geen testlocaties zijn. Grote broer de Efteling doet wel mee aan de proef en is op 24 april geopend. Alleen abonnementhouders en verblijfsgasten worden daarvoor uitgenodigd. In totaal mag het park 8.000 bezoekers op die dag ontvangen.

Fors verlies in 2020

Toverland ontving vorig jaar 38% minder bezoekers dan in 2019. 85 gesloten dagen en een beperkte capaciteit op de dagen die het park wel open kon, resulteerde in 534.000 bezoekers. Jean Gelissen jr., Algemeen Directeur. "Ook merkten we de effecten van het coronavirus in het uitblijven van boekingen van scholen en groepen en werden er bijna geen bedrijfsevenementen georganiseerd. Daarnaast annuleerden we onze populaire halloweenactiviteiten.” De financiële impact van de coronacrisis op Toverland is groot. In 2020 noteerde het attractiepark een nettoverlies van € 2.850.000. "Dit is een ongelofelijke financiële klap”, geeft Jean jr. aan. Een jaar eerder werd nog een winst van € 138.000 in de boeken genoteerd. Het verlies werd nog beperkt door verlengde openingstijden in de zomervakantie en de opening van de Pop-Up-Summer-Camp waar 10.000 overnachtingen werden gerealiseerd. 

Uitbreidingsplannen gaan door

Volgens Gelissen ziet Toverland het zomerseizoen met vertrouwen tegemoet en wordt er volop gewerkt aan nieuwe uitbreidingsplannen: "De coronacrisis en al haar gevolgen zijn geen aanleiding tot het uitstellen van de realisatie van geplande uitbreidingen.”

Trefwoorden: attractieparken, Limburg, corona

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...