Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'

Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.

Testen voor Toegang is een verkeerd signaal

Toverland, dat geselecteerd was als proeflocatie van ‘Testen voor Toegang’, doet na ampel beraad daar niet aan mee. Volgens het bedrijf is vorig jaar al bewezen dat  zij haar bezoekers een veilig en verantwoord dagje uit kan bieden door middel van het Veilig Samen Uit-protocol. In dit protocol staan drie garanties centraal: anderhalve meter afstand, heldere informatievoorziening en extra hygiënemaatregelen. Met behulp van dit protocol heeft Toverland vorig jaar zonder aantoonbare besmettingshaarden ruim 500.000 bezoekers ontvangen. Meedoen aan de pilot waar testen een voorwaarde voor toegang is, zou een verkeerd signaal afgeven. Bovendien is de animo bij bezoekers om zich voor een bezoek aan een attractiepark te laten testen niet heel erg hoog. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn slechts driekwart van de beschikbare kaarten. Voor Toverland speelde ook nog mee dat er in de buurt geen testlocaties zijn. Grote broer de Efteling doet wel mee aan de proef en is op 24 april geopend. Alleen abonnementhouders en verblijfsgasten worden daarvoor uitgenodigd. In totaal mag het park 8.000 bezoekers op die dag ontvangen.

Fors verlies in 2020

Toverland ontving vorig jaar 38% minder bezoekers dan in 2019. 85 gesloten dagen en een beperkte capaciteit op de dagen die het park wel open kon, resulteerde in 534.000 bezoekers. Jean Gelissen jr., Algemeen Directeur. "Ook merkten we de effecten van het coronavirus in het uitblijven van boekingen van scholen en groepen en werden er bijna geen bedrijfsevenementen georganiseerd. Daarnaast annuleerden we onze populaire halloweenactiviteiten.” De financiële impact van de coronacrisis op Toverland is groot. In 2020 noteerde het attractiepark een nettoverlies van € 2.850.000. "Dit is een ongelofelijke financiële klap”, geeft Jean jr. aan. Een jaar eerder werd nog een winst van € 138.000 in de boeken genoteerd. Het verlies werd nog beperkt door verlengde openingstijden in de zomervakantie en de opening van de Pop-Up-Summer-Camp waar 10.000 overnachtingen werden gerealiseerd. 

Uitbreidingsplannen gaan door

Volgens Gelissen ziet Toverland het zomerseizoen met vertrouwen tegemoet en wordt er volop gewerkt aan nieuwe uitbreidingsplannen: "De coronacrisis en al haar gevolgen zijn geen aanleiding tot het uitstellen van de realisatie van geplande uitbreidingen.”

Trefwoorden: attractieparken, Limburg, corona

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.