Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2021
Auteur: Marc Gerlings

Vacansoleil stopt met eigen campings maar voegt 100 campings toe in aanbod

Actueel: vraag naar campingplaatsen groot

Vacansoleil stopt met eigen campings maar voegt 100 campings toe in aanbod
Vacansoleil verkocht de laatste 3 eigen campings.

Een stevige shift in de wereld van campings. Vacansoleil stopt met eigen campings. Het is veel lucratiever om de kernactiviteit te richten op verhuur van campingplekken op hun platform. Het aanbod wordt met 100 campings in Europa uitgebreid. De vraag naar campingplaatsen stijgt fors meldt CEO Jan Willem Verschoor.

Midden in de Corona-crisis voegt Vacansoleil meer dan 100 campings toe aan het aanbod. Vacansoleil breidt daarmee fors uit, omdat de vraag in Europa naar campingvakanties aanhoudend groot is en naar verwachting toeneemt. Ook het aantal bestemmings- en verkooplanden stijgt. Twee verkooppunten worden toegevoegd en er is een samenwerking met Vacanceselect.

Opening verkooppunten in populaire campingbestemmingen Slovenië en Spanje

Vacansoleil opent verkooppunten in Slovenië en Spanje om ook in die landen campingvakanties te kunnen verkopen. Marktleider Vacansoleil voorziet dat het verblijf op een camping deze zomer een favoriete vakantie zal zijn. "Vakantie vieren in de buitenlucht op een bestemming die met eigen vervoer bereikbaar is neemt door Corona in populariteit toe. Hierdoor stijgt de vraag fors ”, aldus CEO Jan Willem Verschoor van Vacansoleil. "Met deze uitbreidingen spelen we hierop in.”

Verkoop campingketen Iris Parc 

Om de gewenste groei te realiseren is Vacansoleil gestopt met het beheer van eigen campings. In de afgelopen twee jaar zijn daarom alle eigen campings van de hand gegaan. Deze maand zijn de laatste drie campings in Frankrijk verkocht aan het Franse Vacanceselect. Samenhangend met deze transactie is een deel van de uitbreiding van het campingaanbod gerealiseerd. "Vacansoleil gaat vanaf het seizoen 2021 ook vakanties aanbieden op de campings van Vacanceselect”, zegt CEO van Vacansoleil Jan Willem Verschoor. "Dit zijn stuk voor stuk topbestemmingen die helemaal passen bij de wensen van onze vakantiegangers.”

Keuze uit bijna 600 campings 

In Europa is Vacansoleil nu volledig gericht op campingvakanties. De forse uitbreiding van het aantal campings, bestemmingslanden en verkooplanden is een grote stap vooruit in de doelstelling om in heel Europa campingvakanties aan te gaan bieden. En samen met de uitbreiding van het aantal campings groeit ook het aantal soorten accommodaties zodat een bredere doelgroep kan worden bedient.

Momenteel biedt Vacansoleil vakanties aan in 19 landen, vanuit 13 verkooplanden. Jaarlijks maken zo’n half miljoen mensen in Europa gebruik van Vacansoleil. Dit aantal stijgt in 2021 door het openen van verkoopkantoren in Slovenië en -binnenkort- Spanje en de forse uitbreiding van het campingaanbod, voorspelt Vacansoleil. 

Vraag uit eigen markt groot?

Dat kan betekenen dat in heel Europa de vraag naar campingplaatsen groot is. Dan zijn de campings sterk afhankelijk van de vraag uit de eigen nationale markt. Gisteravond bij de persconferentie over de coronamaatregelen bleek dat versoepelingen voorlopig niet mogelijk zijn. Dat is een domper voor de reisindustrie want daar zit ook een belangrijke vakantieperiode bij. Het huidige negatieve reisadvies voor het buitenland blijft tot en met 15 mei 2021 van kracht, zei premier Rutte. De aanstaande meivakantie valt ook in die periode. Het kabinet adviseert dringend om de vakantie in eigen land door te brengen.

Scherp in management: Vakantieparken in Nederland

Wil je alles weten over het ontwikkelen van vakantieparken? Verbeter je managementkennis met 'Het vakantiepark in Nederland'.

Trefwoorden: camping, kamperen, verkoop, Vacansoleil, Vacanceselect, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...