Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-03-2021
Auteur: NRIT redactie

Omvangrijke socialemediacampagne voor Lam Gods

Omvangrijke socialemediacampagne voor Lam Gods

Sint-Baafskathedraal in Gent opent op 25 maart het nieuwe bezoekerscentrum. Het topstuk en centraal punt voor een grootse social mediacampagne is de onthulling van het gerestaureerde Lam Gods op haar definitieve plaats in het nieuwe bezoekerscentrum. De lockdown houdt bezoekers weg maar de campagne maakt je alvast warm voor als je wél naar Vlaanderen kunt reizen.

Toerisme Vlaanderen zet een grootse socialemediacampagne op met de internationale naam: ‘The Ghent Altarpiece. The return of its divine colours’. 

De campagne gaat over de verbluffende reis die het schilderwerk maakte en de zware klappen die het heeft moeten doorstaan. Van diefstal en vandalisme tot brand en andere beschadigingen. Twee Antwerpse broers, Stijn en Jonas, reizen in opdracht van Toerisme Vlaanderen naar alle bijzondere plekken in Europa waar de iconische panelen een geschiedenis hebben, praten er met experts en laten zich begeesteren door de wonderlijke geschiedenis van het Lam Gods. Er wordt ook een documentaire gemaakt over de reis.

Peter de Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen: "Noem het gerust voedsel voor de geest voor kunstliefhebbers overal ter wereld, op een moment dat het échte kunstwerk even niet zichtbaar is voor het grote publiek en zijn finale reis maakt naar zijn definitieve eindstation, het nieuwe bezoekerscentrum in Sint-Baafs.”

Iedereen kan de avonturen van de broers volgen via de Instagramaccount van The Flemish Masters. Het doel? Kunstliefhebbers wereldwijd warm houden voor het befaamde werk van de Vlaamse meesters Jan en Hubert Van Eyck.

In 2012 startte het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en het Fonds Baillet-Latour met de restauratie van het meesterwerk. De oude verharde vernislagen en de overschilderingen werden minutieus verwijderd. De restauratie wordt financieel gesteund door de Vlaamse Overheid, Toerisme Vlaanderen investeerde 4,3 miljoen euro in het nieuwe bezoekerscentrum. 
Trefwoorden: campagne, Gent, Lam Gods, Toerisme Vlaanderen, social, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.