Geplaatst op: 17-03-2021
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T2021-01

De kracht van de gastvrijheidsindustrie

De kracht van de gastvrijheidsindustrie

Naast het overeind houden van de steun voor toerisme, recreatie en evenementen kijken de politiek en de sector naar de landelijke verkiezingen. Het is voor veel regio’s en voor de nationale economie van belang dat de gastvrijheidssector weer kan draaien. Komen we dan weer terug op het niveau van 2019?

Toerisme is ontwikkelaar voor banen

De totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie stegen in 2019 met 4,7 miljard euro naar een totaal van 91,2 miljard euro. Dit is een stijging van 5,4 procent ten opzichte van 2018. De binnenlandse toeristische bestedingen namen in 2019 toe met 4 procent. De werkgelegenheid omgerekend naar het aantal voltijdequivalenten (vte’s) groeide in 2019 met 24 duizend vte naar een totaal van 498 duizend vte, een stijging van 5 procent. Het zijn indrukwekkende cijfers die aangeven hoe sterk de gastvrijheidssector kan zijn.

Bestedingstrends van de consument

In dit verkiezingsjaar lijkt het erop dat we weinig buitenlandse toeristen mogen ontvangen. Het volume van de bestedingen door buitenlandse toeristen is in de periode 2010-2019 met ruim 111 procent gestegen, meer dan verdubbeld. Met name in de zomer van 2020 werd duidelijk dat de Nederlander het eigen land weer ontdekte. Campings en bungalowparken deden daardoor goede zaken. Het was voor de verblijfsaccommodaties een domper dat de Duitse toeristen vertrokken uit Nederland door een code rood voor Covid in Nederland. De invloed van het wel of niet ontvangen van de Duitse toeristen werd duidelijk zichtbaar.

Even hadden de Nederlanders een bewegingsvrije zomervakantie en dat benadrukte extra de trends naar funshoppen en horeca in 2020. Dat werd duidelijk in 2019, de horeca en het funshoppen hadden het grootste aandeel in de ‘bestedingen binnenlands toerisme: bestemming binnenland’. Het kan voor toekomstige politici die de kar moeten trekken in de gastvrijheidssector een aanwijzing zijn om nog meer verblijf en lokale economie te ontwikkelen.

Toerisme groeide sneller dan economie

In de periode 2010-2019 is het volume van de Nederlandse economie met 14,1 procent toegenomen. De toerismesector heeft in dezelfde periode een groei doorgemaakt van bijna 44,5 procent. De toeristische sector heeft het in deze periode dus veel beter gedaan dan de Nederlandse economie als geheel. Doordat de toerismesector sterker groeide dan de economie in zijn geheel, nam het belang van die sector langzaam toe. De bijdrage van toerisme aan de totale toegevoegde waarde in Nederland is in 2019 gestegen met 0,03 procentpunt naar een totaal van 4,4 procent.

Trendrapport wil je hebben

Wil je nog veel meer cijfers zien over de kracht van de gastvrijheidseconomie? Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is te bestellen via de site van NRIT: www.nritmedia.nl/store/51/

Trefwoorden: tourisme, recreatie, vrije tijd, trends, trendrapport, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.
26/06/25
Ondernemend Nederland blijft groeien: sterke toename onder jongeren en migranten
Het aantal zelfstandige ondernemers in Nederland blijft onverminderd toenemen. Volgens recente cijfe...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...