Geplaatst op: 08-02-2021
Auteur: Redactie NRIT

Vierdaagse financieel en organisatorisch onverantwoord in 2021

Vierdaagse financieel en organisatorisch onverantwoord in 2021
Geen wandelaars dit jaar over de Waalbrug bij Nijmegen.

Het grootste jaarlijkse evenement van Nederland, de Vierdaagse gaat niet door. 

De organisatie verwacht dat de kans dat Nederland in juli nog te maken heeft met de 1,5-metermaatregel is groot. Voor wandelaars valt tijdens wandeldagen op het start- en finishterrein veel te regelen, maar onderweg en voor het publiek zorgt dit voor problemen. 

We moeten rekening houden met de aantrekkingskracht van de Vierdaagse op het publiek. Het controleren en naleven van de 1,5-metermaatregel is bij het grootste evenement van Nederland onmogelijk. Bovendien vragen we ons af: is de Vierdaagse nog wel de Vierdaagse zonder het feest en de support van de toeschouwers aan de zijlijn?

Onze organisatie verneemt daarnaast de twijfels over de vaccinatiegraad in Nederland in de derde week van juli. Er is een kans dat deze nog niet hoog genoeg is om de Vierdaagse op een veilige manier te organiseren. Marsleider Henny Sackers legt uit: "Wij voelen een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van onze deelnemers, toeschouwers, vrijwilligers en medewerkers. We kunnen hun veiligheid op dit moment niet garanderen en willen niemand blootstellen aan gevaar in welke vorm dan ook.”

Financieel en organisatorisch onverantwoord

De Vierdaagse is een mega-evenement en we beginnen dan ook al maanden van tevoren met de voorbereidingen. Daar komen ook kosten bij kijken. De huidige onzekerheden nu en richting de zomer maken het risico te groot om de volledige voorbereiding te starten, terwijl dat wel al zou moeten. Bovendien moeten de deelnemers op tijd beginnen met hun voorbereidingen. Zij nemen vakantiedagen op, investeren tijd in training en maken kosten voor inschrijving, vervoer en verblijf, terwijl ook voor hen de onzekerheid groot is. Door deze zware beslissing nu te nemen, weten wandelaars, medewerkers, vrijwilligers, partners en leveranciers waar zij aan toe zijn.

Geen concessies aan identiteit

In het donker met duizenden deelnemers wachten op het startschot, high fives met het publiek en elkaar kunnen omhelzen na weer een volbrachte dag: dat is het Vierdaagsegevoel. De morele steun van tienduizenden toeschouwers en het ongekend diverse en internationale deelnemersveld maken de wandelmars uniek. Juist in deze tijd had onze organisatie heel graag voor een lichtpuntje gezorgd, maar we vinden ook dat er een grens is aan noodzakelijke concessies die in strijd zijn met de identiteit van de Vierdaagse.

Alles gedaan om afgelasting te voorkomen

De afgelopen maanden hebben we als organisatie alle mogelijkheden onderzocht om de Vierdaagse in 2021 te kunnen organiseren, het is immers ons bestaansrecht. Zo hebben we, naast vele andere ideeën, onderzocht of de Vierdaagse verplaatst kon worden naar een andere datum en of er op meerdere routes tegelijkertijd kon worden gelopen. Voor al deze opties geldt dat we deze om uiteenlopende redenen niet haalbaar en/of wenselijk achten, hoe graag we ook andere conclusies hadden getrokken. Hoofd organisatiebureau Lotte Janssen: "Externe partijen passen hun hele planning en vakanties aan op een Vierdaagse in de derde week van juli. Zelfs het onderhoud van wegen is daar omheen gepland. Dit betekent dat we de Vierdaagse dus niet kunnen verplaatsen of over meerdere weken kunnen verspreiden.”

Trefwoorden: Vierdaagse, evenement, corona

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/04/21
KLM vraagt ook om kapitaalversterking
Dat is de reactie van KLM op de 4 miljard euro steun die de Franse regering geeft aal luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Franse overheid krijgt een deel van nieuwe aandelen in handen. De Nederlandse overheid wil niet meer aandelen kopen.
06/04/21
D-reizen failliet
De coronacrisis heeft in de reisbranche het eerste grote slachtoffer geeist. Afgelopen dinsdag is het moederbedrijf van D-reizen de D-rt groep door de rechtbank failliet verklaard
02/04/21
Thalys en Eurostar verliezen groot deel van passagiers
Voor een duurzame toekomst van Europese reizen zijn alle ogen gericht op vervoer per trein. Belangrijke spelers zijn Thalys en Eurostar. Maar die krijgen vanwege de pandemie forse klappen.
01/04/21
Booking.com meldt datalek te laat: 475.000 euro boete
Het te laat melden van een datalek kan naast afnemend consumentenvertrouwen ook leiden tot hoge boetes. Dat heeft Booking.com nu ook ervaren. Het 22 te laat melden van een relatief klein datalek kost de reisorganisatie nu 475.000 euro.
30/03/21
Succes voor SGR en ANVR: EU-goedkeuring voor Voucherfonds
Eindelijk goed nieuws voor de reisbranche. De Europese Commissie heeft een leningsfaciliteit van 400 miljoen euro voor de Nederlandse reisbranche goedgekeurd. SGR voert de regeling uit waarbij reisbedrijven tegenover uitbetaalde vouchers 80% kunnen lenen. Per bedrijf is de bijdrage op maximaal 50 miljoen euro gesteld.
29/03/21
Exclusief voor leden
Geannuleerde vlucht? Vraag je geld terug bij de airline
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden, melden deze organisaties gezamenlijk.
29/03/21
Marga de Jager wordt CEO van ANWB
Marga de Jager is per 1 april de nieuwe CEO van de ANWB. De raad van commissarissen heeft afgelopen zaterdag besloten tot deze benoeming, na bekrachtiging in de vergadering van de bondsraad, de ledenvertegenwoordiging van de ANWB. De Jager heeft al meerdere hoge functies gehad en was tot nu toe directeur van Merk & Leden.
26/03/21
Eiland Sal nieuwe bestemming voor Corendon
Bij de presentatie van tien vakatiebestemmingen die touroperator Corenden via Maastricht Airport aanvliegt, bleek het eiland Sal een nieuwe bestemming.