Geplaatst op: 25-01-2021
Auteur: NRIT redactie

Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg

Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg

Enkele balie- en beveiligingsmedewerkers van het Fries Museum gaan de komende weken aan de slag als gastheer- en vrouw in de zorg. Via FMXXL, een zakelijk vriend van het museum, kwam de samenwerking tot stand. De museummedewerkers ondersteunen bij zorggroep Liante, locatie Sinnehiem te Haulerwijk.

Door aangescherpt bezoekbeleid had de zorggroep met spoed mensen nodig bij hun servicebalie. Het museum heeft ervaren front-office medewerkers die al geoefend zijn in het coronaproof ontvangen van aangemeld bezoek. Zo kan het museum ook bij gesloten deuren maatschappelijk zijn steentje bijdragen.

Voor age friendly city

Directeur Kris Callens vertelt: 'Als cultuurorganisatie zetten wij al jaren in op de samenwerking met zorginstellingen. Ouderen kunnen dankzij speciale programma’s, zoals de MuseumPlusBus, na coronatijd hopelijk snel weer naar het museum komen. We hebben ook speciale programma’s voor mensen met een beperking of dementie, en hun begeleiders. Dat wij nu in coronatijd instellingen kunnen helpen, vloeit voort uit die samenwerking. Onze beveiligers en front-office medewerkers leren veel van deze inzet. Zo maken we het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof nog beter toegankelijk en gastvrij in de age friendly city Leeuwarden.'

van museum naar woonzorgcentrum

Hoewel bij het museum achter de schermen veel werkzaamheden kunnen doorgaan, is de sluiting voor veelal front-officemedewerkers erg merkbaar. In woonzorgcentrum Sinnehiem, bij zorggroep Liante, ontstond door de aangescherpte bezoekmaatregelen een acuut tekort voor de bemensing van de servicebalie. Een zakelijk vriend van het museum, FMXXL, koppelde de twee organisaties. In totaal gaan vijf enthousiaste medewerkers uit de front-office aan de slag bij Sinnehiem, waaronder Johannes Roukema, hoofd beveiliging en Tineke Burmania, medewerker officemanagement. Zij kunnen hun ervaring in het veilig en verantwoord ontvangen van bezoek direct toepassen in hun werkzaamheden bij de receptie in Sinnehiem. Dit doet het Fries Museum belangeloos, in ieder geval zolang het museum gesloten is.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, corona, zorg, beleid

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/03/21
Gaat alle toegezegde 150 miljoen euro steun echt naar de culturele sector?
Onrust is ontstaan in de culturele sector dat niet de volledige toegezegde 150 miljoen euro steun daadwerkelijk in de sector blijft. De labeling van het geld is niet helder en dan mag een gemeente het geld ook op een andere manier besteden.
24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
23/02/21
Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.
18/02/21
Exclusief voor leden
Vier internationale kunstenaars in Kinderbiënnale Groningen
De kunstenaars voor de Kinderbiënnale 2021 zijn bekend. Onder voorbehoud van mogelijke coronamaatre...
17/02/21
Extra hulp voor zelfstandigen in cultuur die zich willen omscholen
Zelfstandigen in de culturele sector uit Groningen kunnen zich met financiële steun van de provincie laten bijscholen. Vanaf 24 februari 2021 kunnen ze bij de Kunstraad Groningen subsidie aanvragen voor coaching, scholing of een cursus om mee met kunnen met de ontwikkelingen in de cultuursector. Het beschikbare budget van 200.000 euro komt uit het coronafonds.
16/02/21
Exclusief voor leden
Dome museum Groesbeek hersteld
In de nacht van zaterdag 6 op zondag 7 februari jongstleden is de luchtgedragen Dome van het Vrijheidsmuseum in Groesbeek plaatselijk ingezakt boven de entreehal. Nu de dooi is ingezet is ook de dome hersteld. Het heeft tot veel nieuwe ervaringen geleid over het toepassen van een dome. Er is nog wel schade.
08/02/21
Exclusief voor leden
Uit creatieve evenementen ontstaat Kerk als Merk
Om het tij te keren van leegstaande kerken, lanceren DOSS Event Support en communicatiebureau RAADHUIS uit Alkmaar de campagne ‘Kerk als Merk’ . Samen met eigenaren van kerkelijk vastgoed bedenken en organiseren zij publieksevenementen die de bekendheid en financiële positie van kerken vergroten.