Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-01-2021
Auteur: NRIT redactie

Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg

Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg

Enkele balie- en beveiligingsmedewerkers van het Fries Museum gaan de komende weken aan de slag als gastheer- en vrouw in de zorg. Via FMXXL, een zakelijk vriend van het museum, kwam de samenwerking tot stand. De museummedewerkers ondersteunen bij zorggroep Liante, locatie Sinnehiem te Haulerwijk.

Door aangescherpt bezoekbeleid had de zorggroep met spoed mensen nodig bij hun servicebalie. Het museum heeft ervaren front-office medewerkers die al geoefend zijn in het coronaproof ontvangen van aangemeld bezoek. Zo kan het museum ook bij gesloten deuren maatschappelijk zijn steentje bijdragen.

Voor age friendly city

Directeur Kris Callens vertelt: 'Als cultuurorganisatie zetten wij al jaren in op de samenwerking met zorginstellingen. Ouderen kunnen dankzij speciale programma’s, zoals de MuseumPlusBus, na coronatijd hopelijk snel weer naar het museum komen. We hebben ook speciale programma’s voor mensen met een beperking of dementie, en hun begeleiders. Dat wij nu in coronatijd instellingen kunnen helpen, vloeit voort uit die samenwerking. Onze beveiligers en front-office medewerkers leren veel van deze inzet. Zo maken we het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof nog beter toegankelijk en gastvrij in de age friendly city Leeuwarden.'

van museum naar woonzorgcentrum

Hoewel bij het museum achter de schermen veel werkzaamheden kunnen doorgaan, is de sluiting voor veelal front-officemedewerkers erg merkbaar. In woonzorgcentrum Sinnehiem, bij zorggroep Liante, ontstond door de aangescherpte bezoekmaatregelen een acuut tekort voor de bemensing van de servicebalie. Een zakelijk vriend van het museum, FMXXL, koppelde de twee organisaties. In totaal gaan vijf enthousiaste medewerkers uit de front-office aan de slag bij Sinnehiem, waaronder Johannes Roukema, hoofd beveiliging en Tineke Burmania, medewerker officemanagement. Zij kunnen hun ervaring in het veilig en verantwoord ontvangen van bezoek direct toepassen in hun werkzaamheden bij de receptie in Sinnehiem. Dit doet het Fries Museum belangeloos, in ieder geval zolang het museum gesloten is.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, corona, zorg, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...