Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Afbeelding van silviarita via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.

Bijna alle Nederlanders (97%) vinden het belangrijk dat (klein)kinderen in het dagelijks leven gezond eten. Tijdens een dagje uit daalt die intentie naar 59% maar dat is nog altijd een ruime meerderheid. Dat blijkt uit onderzoek van JOGG onder duizend Nederlanders. Deze organisatie zet zich in voor een omgeving waar kinderen en jongeren gezond kunnen opgroeien. Met het platform Gezond Uit werk JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit.

Helft neemt geen eten mee van huis

De helft van de respondenten (52%) heeft tijdens een dagje uit geen eten van thuis meegenomen. Dat zijn er meer dan in het vorige onderzoek toen 61% nog eten van thuis meenam. Vooral ouderen nemen in mindere mate eten vanuit huis mee op een dagje uit. Belangrijkste redenen om eten mee te nemen zijn de kosten, gemak of allergie.

Bezoekers hebben leuke budgetten beschikbaar

De meeste respondenten (62%) hebben voor eten en drinken tijdens een dagje uit een budget van 5 tot 20 euro beschikbaar. De helft van hen heeft tussen de 5 en 10 euro beschikbaar en de andere helft tussen de 11 en 20 euro. Twintig procent van alle respondenten wil meer dan 20 euro uittrekken voor eten en drinken op het dagje uit. 12% heeft minder dan 5 euro beschikbaar, 6% niets en ook 6% zelfs meer dan 30 euro.

X

Gezonde associaties

Gezond eten wordt vooral geassocieerd met vetarm, minder suiker, groente, fruit en water. De meeste respondenten (66%) vinden het goed dat dagattracties gezonde producten promoten. Het gezonde aanbod van eten en drinken wordt gemiddeld gewaardeerd.

Toch hebben de meeste respondenten op hun laatste dagje uit niet heel erg gezonde keuzes gemaakt. Ze kozen voor een belegd broodje (42%), friet (31%), een ijsje (28%), snacks (20%) of een zoete lekkernij (15%).

Prijs kan gedrag beïnvloeden

Opvallend is dat consumenten gevoelig zijn voor een prijsdaling van het gezonde aanbod. Wordt daarvan de prijs verlaagd, dan worden meer gezonde keuzes gemaakt. Expliciet gevraagd naar keuzeaspecten blijkt prijs een belangrijke driver te zijn. Dat is met 64% veruit het belangrijkste keuzecriterium, gevolgd door smaak (51%) en pas op een derde plaats gezond (33%). Respondenten van 35 jaar of ouder vinden gezond eten belangrijker dan jongeren.

X

Communicatie op het park belangrijkst

Nederlanders willen vooral in het park zelf worden geïnformeerd over het aanbod aan (gezondere) keuzes (50%). Ook de website (24%), de plattegrond (21%) en bij de aankoop van tickets (18%) spelen nog een rol in de communicatie. Interessante bijvangst uit het onderzoek is dat 59% van de respondenten meerdere keren per jaar een dagje uit gaat naar een dagattractie en 12% een keer per maand.

X
Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, horeca, gezondheid, eten, drinken, gezond eten

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
22/02/21
Floriade krijgt primeur met brug van cementloos beton
De Floriade 2022 krijgt veel nieuwe infrastructuur. Het levert meteen kansen op om innovaties toe te passen. Primeurs zijn het materiaal cementloos beton en de bekisting wordt meteen gebruikt voor de groene zijkant in de toekomst.
22/02/21
Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.
22/02/21
Exclusief voor leden
Moet de recreatiesector meer routes voor motoren ontwikkelen
Afgelopen zomer meldden diverse DMO's problemen met motorrijders. Vaak gaan de klachten over roekeloos gedrag, te hard rijden en groepen motorrijders maken een stevige indruk. Recent verkooponderzoek laat zien dat het motorrijden aan populariteit wint. Moet de recreatiesector de motorrijders meer alternatieven bieden?
19/02/21
Thuiswerkers wandelen vaker
Bijna alle thuiswerkers wandelen geregeld op een thuiswerkdag. Bovendien geven mensen aan door de coronacrisis en het thuiswerken vaker te lopen; iets meer dan de helft wandelt dagelijks. Een derde legt het rondje vast in een app.
18/02/21
Dertien Utrechtse gemeenten koppelen wandelnetwerk
Het beoogde wandelnetwerk in Utrecht-oost zal naar schatting een lengte hebben van totaal 865 kilometer.
16/02/21
Leid extra aandacht voor fietsen ook tot meer innovaties?
Afgelopen jaar is de aandacht voor fietsen en wandelen sterk toegenomen. De verkoop van fietsen steeg sterk. Dat kan ook leiden tot meer innovaties voor en rondom de fiets. Voor dit jaar zijn 6 nominaties geselecteerd voor de Fiets Innovatie Award van 2021.
15/02/21
Eerder nieuwe editie van uitverkochte Basiskaart LF-routes
De nieuwe Basiskaart LF-routes is versneld uitgebracht omdat de oude kaart helemaal was uitverkocht. Dat komt door de grote belangstelling voor fietsvakanties in eigen land.