Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders

Veel faciliteiten dicht in huisjesparken maar gasten kijken nu naar buitenactiviteiten

Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Vooral zoekopdrachten voor Nederlandse vakantieparken.

Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een verblijf in een vakantiehuisje. Een slechte schoonmaak is de grootste ergernis. De regio's Zeeland, Limburg en de Veluwe kunnen rekenen op de meeste aandacht.

Veel gesloten faciliteiten

Dat blijkt uit onderzoek van vakantieparken-platform Parkvakanties. Ondanks de huidige restricties op vakantieparken - zwembaden en horeca zijn gesloten - kiezen veel mensen toch specifiek voor een onderkomen op een vakantiepark (31 procent). Opzichzelfstaande huisjes in de natuur (27 procent) en aan de kust (26 procent) zijn daarna het meest populair. 

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de populariteit van vakantieparken in eigen land flink toegenomen. In de zomer van 2020 lag het aantal Nederlandse gasten op vakantieparken ruim 20% hoger dan het jaar daarvoor. 

Zeeland, Limburg en de Veluwe

Uit het onderzoek blijkt tevens dat vakantieverblijven in Zeeland, Limburg, de badplaatsen aan de kust en de Veluwe het meest in trek zijn dit jaar. Naar vakantieparken in het buitenland wordt duidelijk minder gezocht. 

"Voldoende activiteiten in de buitenlucht"

De populariteit van de Nederlandse vakantieparken is "niet verwonderlijk” aldus Laurens Taekema van Parkvakanties. "Mensen willen nu eenmaal op vakantie en dan is, in de huidige situatie, een vakantiehuis dichtbij ideaal. De parken zijn veelal mooi gelegen en er zijn alsnog voldoende activiteiten in de buitenlucht mogelijk. Op veel parken kun je bovendien maaltijden in je huisje laten bezorgen. We ontdekken steeds meer hoe mooi Nederland eigenlijk is.”

Vies vakantiehuis is grootste ergernis

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de belangrijkste criteria en grootste ergernissen bij een verblijf in een vakantiehuis. Voor maar liefst zeven op de tien Nederlanders is een slecht schoongemaakt vakantiehuis de grootste ergernis. Slechte bedden en stank of geurtjes in het huis maken de top drie compleet.

Eerst een goed bed dan de locatie

39 procent van de ondervraagden ziet een comfortabel bed als belangrijk aspect van een vakantiehuis. Verrassend genoeg volgen daarna pas een mooie locatie (32 procent) en kindvriendelijkheid (27 procent).
Trefwoorden: vakantiepark, bungalowpark, accommodatie, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.