Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Verkiezing Camping van het Jaar 2021

Verkiezing Camping van het Jaar 2021
Categorie \'beste kleine camping\' toegevoegd aan de verkiezing.
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.

Tijdens de verkiezing brachten kampeerders massaal hun stem uit op de camping die zij het meest waarderen. In totaal werden bijna 25.000 stemmen uitgebracht. 

Winnaars in de (nieuwe) categorie De beste kleine camping

In Nederland: Camping De Nesse, Limmen
Over de grens: Camping44, Loro Piceno, Italië 
 

Winnaars in de categorie De fijnste gezinscamping

In Nederland: Camping de Paal, Bergeijk 
Over de grens: Camping Emporda, L'Estartit, Spanje 
 

Winnaars in de categorie De meest gewaardeerde huuraccommodatie

In Nederland: Vakantiepark Het Lierderholt, Beekbergen
Over de grens: Camp Kyllburg, Kyllburg, Duitsland
 

Winnaars in de categorie De mooiste charmecamping

In Nederland: Camping De Helfterkamp, Vaassen
Over de grens: Camping Ranocchio, Piano Porlezza, Italië

Weging onderdelen

De campings, in vier categorieën, zijn beoordeeld op negen aspecten. Door de weging van de aspecten wint niet automatisch de camping met de meeste stemmen maar juist de camping die hoog scoort op een bepaald onderdeel.

Wat wil de gast van een camping?

Voor de nieuwe categorie de beste kleine camping vonden kiezers met name de ligging en de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste aspecten. Bij het vaststellen van de fijnste gezinscamping speelde primair het aspect zwemmen een extra grote rol, gevolgd door sanitair en de prijs-kwaliteitverhouding. Voor de meest gewaardeerde huuraccommodatie waren de prijs-kwaliteitverhouding, de faciliteiten, hygiëne en de ligging van de huuraccommodatie. En voor de mooiste charmecamping speelde de sfeer de grootste rol bij het maken van de keuze. Daarna volgden prijs-kwaliteitverhouding en rust/natuur. 

Publieksverkiezing

Al sinds 1987 houdt de ANWB de verkiezing Camping van het Jaar. Ooit werden campings deels door een publieksjury en een jury van professionals uit het kampeervak beoordeeld. Inmiddels is deze verkiezing een echte publieksverkiezing: de campings zijn voor 100% beoordeeld door de Nederlandse campinggast.
 
Trefwoorden: camping, kamperen, charme, huuraccommodatie

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.