Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT

Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT

Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft. 

De A’DAM LOOKOUT is gevestigd op de bovenste twee etages van de A’DAM Toren in Amsterdam. In 2019 trok A’DAM LOOKOUT bijna 800 duizend bezoekers waarvan 25% uit Nederland. Daarmee is het observatiedek de grootste toeristische attractie buiten het centrum van Amsterdam. A’DAM LOOKOUT vormt samen met A’DAM VR Game Park, THIS IS HOLLAND en EYE een sterk cluster op de noordoever van het IJ. Deze plek staat steeds vaker hoog op de lijstjes van bezoekers aan Amsterdam.

Stromma gaat investeren in duurzame toekomst

Patric Sjöberg, CEO Stromma Group: "Stromma zal zich de komende jaren concentreren op het verbeteren van de marges van de kernactiviteit. De verkoop van onze aandelen in A'DAM LOOKOUT stelt ons ook in staat om onze toekomstige investeringen te richten op duurzaam toerisme, in lijn met onze strategie en visie: Noord-Europa's toonaangevende duurzame producent en aanbieder van tours en activiteiten. De A’DAM Toren heeft zich in deze jaren enorm ontwikkeld en ik ben ervan overtuigd dat A'DAM LOOKOUT een waardevolle topattractie voor Amsterdam zal blijven.”

Partnerschap blijft

Stromma en A’DAM LOOKOUT behouden hun sterke commerciële partnerschap in de toekomst. Beide partijen richten zich op het creëren van mooie en authentieke Amsterdam belevingen. De één vanaf de eeuwen oude grachten, de ander vanuit duizelingwekkende hoogte. Carola Hoekstra, CEO Stromma Nederland: "Onze producten vullen elkaar aan en onze vernieuwde commerciële samenwerking zal ons beide in de toekomst blijven versterken. Samen zoeken we voortdurend naar innoverende manieren om Amsterdam nog net een stukje mooier te maken door kwalitatieve ervaringen te ontwikkelen.’ A’DAM LOOKOUT blijft hiermee een belangrijk onderdeel van het productportfolio van Stromma, waarmee het bedrijf zich blijft differentiëren in het Amsterdamse toeristische veld.”

Observatiepunt inmiddels op bucket list

In 2012 startte de ontwikkeling van de A’DAM Toren. Destijds zagen nog maar weinig bedrijven de potentie van een observatiepunt op de bovenste twee verdiepingen met uitzicht over Amsterdam. Stromma, het toenmalige Canal Company, had met haar rondvaarten en winkels al een goede positie in de stad en besloot in te stappen. Sander Groet, oprichter A’DAM LOOKOUT: "Het was fijn om met Stromma als sterke partner te starten met veel kennis van de toeristische branche. Het mooie van deze attractie is dat we geen specifieke doelgroep hebben. Je ziet families, jong en oud maar ook thrill seekers van over de hele wereld die de schommel op hun bucket list hebben staan.” Samen met THIS IS HOLLAND en EYE vormt A'DAM een sterk toeristische cluster op de IJ-oever van Amsterdam-Noord.

De A’DAM LOOKOUT blijft zich ondanks de coronacrisis ontwikkelen. Afgelopen zomer is in de kelder van de toren gestart met A’DAM VR Game Park, het grootste virtual reality game park van Nederland. En binnenkort een gloednieuwe en spraakmakende attractie: de Amsterdam VR Ride, een virtuele achtbaan langs en door alle highlights van Amsterdam.

Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, amsterdam

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...