Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT

Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT

Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft. 

De A’DAM LOOKOUT is gevestigd op de bovenste twee etages van de A’DAM Toren in Amsterdam. In 2019 trok A’DAM LOOKOUT bijna 800 duizend bezoekers waarvan 25% uit Nederland. Daarmee is het observatiedek de grootste toeristische attractie buiten het centrum van Amsterdam. A’DAM LOOKOUT vormt samen met A’DAM VR Game Park, THIS IS HOLLAND en EYE een sterk cluster op de noordoever van het IJ. Deze plek staat steeds vaker hoog op de lijstjes van bezoekers aan Amsterdam.

Stromma gaat investeren in duurzame toekomst

Patric Sjöberg, CEO Stromma Group: "Stromma zal zich de komende jaren concentreren op het verbeteren van de marges van de kernactiviteit. De verkoop van onze aandelen in A'DAM LOOKOUT stelt ons ook in staat om onze toekomstige investeringen te richten op duurzaam toerisme, in lijn met onze strategie en visie: Noord-Europa's toonaangevende duurzame producent en aanbieder van tours en activiteiten. De A’DAM Toren heeft zich in deze jaren enorm ontwikkeld en ik ben ervan overtuigd dat A'DAM LOOKOUT een waardevolle topattractie voor Amsterdam zal blijven.”

Partnerschap blijft

Stromma en A’DAM LOOKOUT behouden hun sterke commerciële partnerschap in de toekomst. Beide partijen richten zich op het creëren van mooie en authentieke Amsterdam belevingen. De één vanaf de eeuwen oude grachten, de ander vanuit duizelingwekkende hoogte. Carola Hoekstra, CEO Stromma Nederland: "Onze producten vullen elkaar aan en onze vernieuwde commerciële samenwerking zal ons beide in de toekomst blijven versterken. Samen zoeken we voortdurend naar innoverende manieren om Amsterdam nog net een stukje mooier te maken door kwalitatieve ervaringen te ontwikkelen.’ A’DAM LOOKOUT blijft hiermee een belangrijk onderdeel van het productportfolio van Stromma, waarmee het bedrijf zich blijft differentiëren in het Amsterdamse toeristische veld.”

Observatiepunt inmiddels op bucket list

In 2012 startte de ontwikkeling van de A’DAM Toren. Destijds zagen nog maar weinig bedrijven de potentie van een observatiepunt op de bovenste twee verdiepingen met uitzicht over Amsterdam. Stromma, het toenmalige Canal Company, had met haar rondvaarten en winkels al een goede positie in de stad en besloot in te stappen. Sander Groet, oprichter A’DAM LOOKOUT: "Het was fijn om met Stromma als sterke partner te starten met veel kennis van de toeristische branche. Het mooie van deze attractie is dat we geen specifieke doelgroep hebben. Je ziet families, jong en oud maar ook thrill seekers van over de hele wereld die de schommel op hun bucket list hebben staan.” Samen met THIS IS HOLLAND en EYE vormt A'DAM een sterk toeristische cluster op de IJ-oever van Amsterdam-Noord.

De A’DAM LOOKOUT blijft zich ondanks de coronacrisis ontwikkelen. Afgelopen zomer is in de kelder van de toren gestart met A’DAM VR Game Park, het grootste virtual reality game park van Nederland. En binnenkort een gloednieuwe en spraakmakende attractie: de Amsterdam VR Ride, een virtuele achtbaan langs en door alle highlights van Amsterdam.

Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, amsterdam

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...