Geplaatst op: 01-01-2021
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen
Pinjeplek

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest is de ultieme plaats waar wordt gezocht naar ideeën voor in de toekomst. Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers wereldwijd ziet Pinterest dan ook als één van de eersten welke zoekopdrachten beginnen toe te nemen. Net als vorig jaar heeft Pinterest daarom hun ‘Pinterest Predicts‘ uitgebracht. Wat worden de trends op het gebied van o.a. wonen, eten & drinken, mode én reizen? Ze noemen dit zelf niet de trends, maar de not-yet-trends. Zoals ze bij Pinterest zelf zeggen: ‘Voordat je het ergens anders ziet, zie je het hier’.

In dit artikel licht ik alvast de reistrends van 2021 er voor je uit. Ook in een jaar dat we beginnen zonder de mogelijkheid van buitenlandse reizen, stopt de (online) zoektocht naar mogelijke invulling van vakanties en vrije tijd namelijk niet. Ook als de reis voorlopig nog niet plaatsvindt.

De droomreis is groter en luxer dan ooit

Al kunnen we er nu alleen over dagdromen, het blijkt dat dit niet betekent dat er wordt met zoeken naar droomreizen. Op Pinterest zoeken mensen nog steeds opvallend vaak naar hun hypothetische vakantie. En die is vaak luxe. Het platform registreerde 7x zoveel (!) zoekopdrachten naar droomvakanties en een 50% toename van zoeken naar luxe vakanties. Het lijkt erop dat men graag even doorspaart voor een fantastische reis zodra het weer kan.

XX

Weg van drukte: op naar bergen en bossen

Het is natuurlijk niet zo gek dat mensen tijdens een pandemie liever de rust opzoeken dan massaal bezochte bestemmingen. Dit is ook duidelijk terug te zien in zoekopdrachten op Pinterest. Reizen naar bergrijke omgevingen (+35%) en resorts in de bossen (een verdubbeling) springen eruit. Tripjes naar nationale parken en natuurgebieden doen het komend jaar goed. 

Een kleine opmerking hierbij is dat ‘Pinterest Predicts’ internationale zoektrends betreft. Bij gebrek aan bergen is het aantal zoekopdrachten hiernaar onder Nederlanders wellicht wat minder. Maar dat de natuur volop wordt opgezocht, hebben we in 2020 al wel gemerkt.

Eropuit als een nomade

Het stadsleven (tijdelijk) verruilen voor een natuurhuisje in het bos. De mogelijkheid van remote werken aangrijpen om een andere omgeving op te zoeken. Dat gaan we steeds meer zien in 2021. Vrijheid en ruimte, ook al is het dichtbij huis. Men wil op zoek naar een mooi bloemenveld of samen naar de sterrenhemel staren, aan het zoekgedrag op Pinterest te zien.

Eigen vervoer (en verblijf… én vermaak)

Ook deze voorspelde trend is niet heel vreemd, want logischerwijs gaan veel mensen nu liever met eigen vervoer op pad. Er wordt veel meer gezocht naar ideeën voor het inrichten van de caravan of camper. Een grappige ontwikkeling is dat ook de eigen auto een verlengstuk wordt van persoonlijke ruimte en een onderdeel van recreatie.

Dát zien we ook in Nederland: kijk maar naar de drive through experiences die vooral in de Sinterklaas- en Kersttijd overal uit de grond schoten. Er wordt op Pinterest meer dan voorheen gezocht naar drive in bioscoop en andere date ideeën voor in de auto, en zelfs naar de ‘car man cave’.

De ‘kristallen bol’ van Pinterest

Of de Nederlandse man inderdaad komend jaar massaal naar de auto vlucht (of verjaagd worden, nu we elk vrij kamertje als thuiswerkkantoor moeten opofferen…?) voor het inrichten van hun man cave…dat is nog de vraag. Maar feit is wel dat Pinterest vorig maar liefst 8 van de 10 voorspellingen goed had. En dát in 2020, het jaar dat de geschiedenisboeken ingaat en op veel vlakken zo anders liep dan we ooit hadden gedacht. Blijkbaar komen veel trends toch wel tot uiting. Wie bovenop de nieuwe ontwikkelingen zit, doet er dan ook goed aan om Pinterest in de gaten te houden!

Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Maak gebruik van deze trends-to-be! Ook nu er (nog) niet geboekt wordt. Luxe accommodaties: maak ‘pinners’ op Pinterest lekker met hun droomverblijf voor als het weer kan. Ieder vakantiepark, hotel, camping of andere verblijfsaccommodatie in een natuurlijke of rustige omgeving: dit is preciés wat je nu op Pinterest wil laten zien. Onthoud dat mensen op Pinterest zoeken naar ideeën voor de toekomst. Loop dan ook een paar maanden voor met je content, en ga nu al volop aan de slag voor seizoen 2021.

Denk je nu: ‘Pinterest als bedrijf…?’ Lees dan in dit artikel meer over Pinterestmarketing voor toeristische bedrijven. www.nritmedia.nl/blogs. De volledige Pinterest Predict vind je hier: https://business.pinterest.com/en-us/content/pinterest-predicts/

Link: https://www.pinjeplek.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstvoorspellingen

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...