Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-01-2021
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen
Pinjeplek

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest is de ultieme plaats waar wordt gezocht naar ideeën voor in de toekomst. Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers wereldwijd ziet Pinterest dan ook als één van de eersten welke zoekopdrachten beginnen toe te nemen. Net als vorig jaar heeft Pinterest daarom hun ‘Pinterest Predicts‘ uitgebracht. Wat worden de trends op het gebied van o.a. wonen, eten & drinken, mode én reizen? Ze noemen dit zelf niet de trends, maar de not-yet-trends. Zoals ze bij Pinterest zelf zeggen: ‘Voordat je het ergens anders ziet, zie je het hier’.

In dit artikel licht ik alvast de reistrends van 2021 er voor je uit. Ook in een jaar dat we beginnen zonder de mogelijkheid van buitenlandse reizen, stopt de (online) zoektocht naar mogelijke invulling van vakanties en vrije tijd namelijk niet. Ook als de reis voorlopig nog niet plaatsvindt.

De droomreis is groter en luxer dan ooit

Al kunnen we er nu alleen over dagdromen, het blijkt dat dit niet betekent dat er wordt met zoeken naar droomreizen. Op Pinterest zoeken mensen nog steeds opvallend vaak naar hun hypothetische vakantie. En die is vaak luxe. Het platform registreerde 7x zoveel (!) zoekopdrachten naar droomvakanties en een 50% toename van zoeken naar luxe vakanties. Het lijkt erop dat men graag even doorspaart voor een fantastische reis zodra het weer kan.

XX

Weg van drukte: op naar bergen en bossen

Het is natuurlijk niet zo gek dat mensen tijdens een pandemie liever de rust opzoeken dan massaal bezochte bestemmingen. Dit is ook duidelijk terug te zien in zoekopdrachten op Pinterest. Reizen naar bergrijke omgevingen (+35%) en resorts in de bossen (een verdubbeling) springen eruit. Tripjes naar nationale parken en natuurgebieden doen het komend jaar goed. 

Een kleine opmerking hierbij is dat ‘Pinterest Predicts’ internationale zoektrends betreft. Bij gebrek aan bergen is het aantal zoekopdrachten hiernaar onder Nederlanders wellicht wat minder. Maar dat de natuur volop wordt opgezocht, hebben we in 2020 al wel gemerkt.

Eropuit als een nomade

Het stadsleven (tijdelijk) verruilen voor een natuurhuisje in het bos. De mogelijkheid van remote werken aangrijpen om een andere omgeving op te zoeken. Dat gaan we steeds meer zien in 2021. Vrijheid en ruimte, ook al is het dichtbij huis. Men wil op zoek naar een mooi bloemenveld of samen naar de sterrenhemel staren, aan het zoekgedrag op Pinterest te zien.

Eigen vervoer (en verblijf… én vermaak)

Ook deze voorspelde trend is niet heel vreemd, want logischerwijs gaan veel mensen nu liever met eigen vervoer op pad. Er wordt veel meer gezocht naar ideeën voor het inrichten van de caravan of camper. Een grappige ontwikkeling is dat ook de eigen auto een verlengstuk wordt van persoonlijke ruimte en een onderdeel van recreatie.

Dát zien we ook in Nederland: kijk maar naar de drive through experiences die vooral in de Sinterklaas- en Kersttijd overal uit de grond schoten. Er wordt op Pinterest meer dan voorheen gezocht naar drive in bioscoop en andere date ideeën voor in de auto, en zelfs naar de ‘car man cave’.

De ‘kristallen bol’ van Pinterest

Of de Nederlandse man inderdaad komend jaar massaal naar de auto vlucht (of verjaagd worden, nu we elk vrij kamertje als thuiswerkkantoor moeten opofferen…?) voor het inrichten van hun man cave…dat is nog de vraag. Maar feit is wel dat Pinterest vorig maar liefst 8 van de 10 voorspellingen goed had. En dát in 2020, het jaar dat de geschiedenisboeken ingaat en op veel vlakken zo anders liep dan we ooit hadden gedacht. Blijkbaar komen veel trends toch wel tot uiting. Wie bovenop de nieuwe ontwikkelingen zit, doet er dan ook goed aan om Pinterest in de gaten te houden!

Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Maak gebruik van deze trends-to-be! Ook nu er (nog) niet geboekt wordt. Luxe accommodaties: maak ‘pinners’ op Pinterest lekker met hun droomverblijf voor als het weer kan. Ieder vakantiepark, hotel, camping of andere verblijfsaccommodatie in een natuurlijke of rustige omgeving: dit is preciés wat je nu op Pinterest wil laten zien. Onthoud dat mensen op Pinterest zoeken naar ideeën voor de toekomst. Loop dan ook een paar maanden voor met je content, en ga nu al volop aan de slag voor seizoen 2021.

Denk je nu: ‘Pinterest als bedrijf…?’ Lees dan in dit artikel meer over Pinterestmarketing voor toeristische bedrijven. www.nritmedia.nl/blogs. De volledige Pinterest Predict vind je hier: https://business.pinterest.com/en-us/content/pinterest-predicts/

Link: https://www.pinjeplek.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstvoorspellingen

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.