Geplaatst op: 01-01-2021
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen
Pinjeplek

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest is de ultieme plaats waar wordt gezocht naar ideeën voor in de toekomst. Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers wereldwijd ziet Pinterest dan ook als één van de eersten welke zoekopdrachten beginnen toe te nemen. Net als vorig jaar heeft Pinterest daarom hun ‘Pinterest Predicts‘ uitgebracht. Wat worden de trends op het gebied van o.a. wonen, eten & drinken, mode én reizen? Ze noemen dit zelf niet de trends, maar de not-yet-trends. Zoals ze bij Pinterest zelf zeggen: ‘Voordat je het ergens anders ziet, zie je het hier’.

In dit artikel licht ik alvast de reistrends van 2021 er voor je uit. Ook in een jaar dat we beginnen zonder de mogelijkheid van buitenlandse reizen, stopt de (online) zoektocht naar mogelijke invulling van vakanties en vrije tijd namelijk niet. Ook als de reis voorlopig nog niet plaatsvindt.

De droomreis is groter en luxer dan ooit

Al kunnen we er nu alleen over dagdromen, het blijkt dat dit niet betekent dat er wordt met zoeken naar droomreizen. Op Pinterest zoeken mensen nog steeds opvallend vaak naar hun hypothetische vakantie. En die is vaak luxe. Het platform registreerde 7x zoveel (!) zoekopdrachten naar droomvakanties en een 50% toename van zoeken naar luxe vakanties. Het lijkt erop dat men graag even doorspaart voor een fantastische reis zodra het weer kan.

XX

Weg van drukte: op naar bergen en bossen

Het is natuurlijk niet zo gek dat mensen tijdens een pandemie liever de rust opzoeken dan massaal bezochte bestemmingen. Dit is ook duidelijk terug te zien in zoekopdrachten op Pinterest. Reizen naar bergrijke omgevingen (+35%) en resorts in de bossen (een verdubbeling) springen eruit. Tripjes naar nationale parken en natuurgebieden doen het komend jaar goed. 

Een kleine opmerking hierbij is dat ‘Pinterest Predicts’ internationale zoektrends betreft. Bij gebrek aan bergen is het aantal zoekopdrachten hiernaar onder Nederlanders wellicht wat minder. Maar dat de natuur volop wordt opgezocht, hebben we in 2020 al wel gemerkt.

Eropuit als een nomade

Het stadsleven (tijdelijk) verruilen voor een natuurhuisje in het bos. De mogelijkheid van remote werken aangrijpen om een andere omgeving op te zoeken. Dat gaan we steeds meer zien in 2021. Vrijheid en ruimte, ook al is het dichtbij huis. Men wil op zoek naar een mooi bloemenveld of samen naar de sterrenhemel staren, aan het zoekgedrag op Pinterest te zien.

Eigen vervoer (en verblijf… én vermaak)

Ook deze voorspelde trend is niet heel vreemd, want logischerwijs gaan veel mensen nu liever met eigen vervoer op pad. Er wordt veel meer gezocht naar ideeën voor het inrichten van de caravan of camper. Een grappige ontwikkeling is dat ook de eigen auto een verlengstuk wordt van persoonlijke ruimte en een onderdeel van recreatie.

Dát zien we ook in Nederland: kijk maar naar de drive through experiences die vooral in de Sinterklaas- en Kersttijd overal uit de grond schoten. Er wordt op Pinterest meer dan voorheen gezocht naar drive in bioscoop en andere date ideeën voor in de auto, en zelfs naar de ‘car man cave’.

De ‘kristallen bol’ van Pinterest

Of de Nederlandse man inderdaad komend jaar massaal naar de auto vlucht (of verjaagd worden, nu we elk vrij kamertje als thuiswerkkantoor moeten opofferen…?) voor het inrichten van hun man cave…dat is nog de vraag. Maar feit is wel dat Pinterest vorig maar liefst 8 van de 10 voorspellingen goed had. En dát in 2020, het jaar dat de geschiedenisboeken ingaat en op veel vlakken zo anders liep dan we ooit hadden gedacht. Blijkbaar komen veel trends toch wel tot uiting. Wie bovenop de nieuwe ontwikkelingen zit, doet er dan ook goed aan om Pinterest in de gaten te houden!

Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Maak gebruik van deze trends-to-be! Ook nu er (nog) niet geboekt wordt. Luxe accommodaties: maak ‘pinners’ op Pinterest lekker met hun droomverblijf voor als het weer kan. Ieder vakantiepark, hotel, camping of andere verblijfsaccommodatie in een natuurlijke of rustige omgeving: dit is preciés wat je nu op Pinterest wil laten zien. Onthoud dat mensen op Pinterest zoeken naar ideeën voor de toekomst. Loop dan ook een paar maanden voor met je content, en ga nu al volop aan de slag voor seizoen 2021.

Denk je nu: ‘Pinterest als bedrijf…?’ Lees dan in dit artikel meer over Pinterestmarketing voor toeristische bedrijven. www.nritmedia.nl/blogs. De volledige Pinterest Predict vind je hier: https://business.pinterest.com/en-us/content/pinterest-predicts/

Link: https://www.pinjeplek.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstvoorspellingen

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
18/02/21
Exclusief voor leden
Vier internationale kunstenaars in Kinderbiënnale Groningen
De kunstenaars voor de Kinderbiënnale 2021 zijn bekend. Onder voorbehoud van mogelijke coronamaatre...
08/02/21
Exclusief voor leden
Uit creatieve evenementen ontstaat Kerk als Merk
Om het tij te keren van leegstaande kerken, lanceren DOSS Event Support en communicatiebureau RAADHUIS uit Alkmaar de campagne ‘Kerk als Merk’ . Samen met eigenaren van kerkelijk vastgoed bedenken en organiseren zij publieksevenementen die de bekendheid en financiële positie van kerken vergroten.
03/02/21
Trend: online marketing neemt sterk toe
Al snel aan het begin van de coronacrisis werd duidelijk dat consumenten snel overstappen naar online bestellen. Nu zijn ook de cijfers bekend van het laatste kwartaal van 2020 en de online omzet. Weer schoot het percentage omhoog, met 55%. Internetmarketing wordt een sleutel tot succes tijdens en na de pandemie, zo lijkt het.
28/01/21
Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg
De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Hoe hebben ze dat bereikt?
27/01/21
VisitDenmark prioriteit in coronatijd is versterken van het netwerk
Travel professionals uit Nederland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nemen op woensdag 3 en donderdag 4 februari deel aan VisitDenmarks eerste internationale virtuele 'The Land of Everyday Wonder Workshop'. De workshop is volgeboekt. Een van de prioriteiten van het Deens verkeerbureau tijdens de coronacrisis is de versterking van het netwerk van reisprofessionals.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.
20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."