Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-12-2020
Auteur: Rob Stevens
Stratch

Stratech Benchmark: Bewogen coronajaar voor de verblijfsrecreatie

Stratech Benchmark: Bewogen coronajaar voor de verblijfsrecreatie

2020 was voor de verblijfsrecreatie een bewogen jaar. Met een verloren voorseizoen, een heel druk hoogseizoen en een teleurstellen najaar kijken ondernemers met gemengde gevoelens terug op dit coronajaar. In dit artikel presenteert Benchmark Specialist Rob Stevens van Stratech de cijfers van afgelopen jaar. Hoe heeft uw bedrijf het ten opzichte van het gemiddelde gedaan?

Als we naar de boekingen in 2020 met een verblijf in 2020 kijken, zien we duidelijk de impact van het Coronavirus terug. In de eerste weken van het jaar werd er nog volop geboekt, maar toen duidelijk werd dat er in Nederland maatregelen werden getroffen om het Coronavirus tegen te gaan én de eerste lockdown werd afgekondigd, stagneerden de boekingen volledig met als ultiem dieptepunt week 12 toen er nauwelijks nog geboekt werd.

Boekingen2020Stratech

Toen in week 16 duidelijk werd dat het virus nog wel rond bleef hangen, maar de besmettingen terug liepen en dat recreëren in het buitenland afgeraden werd, zagen we een enorme piek in boekingen voor verblijven bij de Nederlandse recreatiebedrijven. Ook na de zomervakantie werd er volop (om)geboekt, maar met name het laatste kwartaal van 2020 stelt gezien het aantal boekingen erg teleur.

Veel reserveringen voor 2021

De boekingspiek van na de zomervakantie 2020 is te verklaren doordat veel ondernemers hun prijslijsten dit jaar eerder hebben gepubliceerd, mede omdat er vanuit de gast veel vraag was naar de mogelijkheid om te kunnen boeken voor 2021. Tevens zijn er toen veel reserveringen omgeboekt naar een andere periode. Ook zijn er na de zomervakantie veel reserveringen gemaakt vanwege het feit dat er dit jaar, ingegeven door Corona, veel vraag was naar de Nederlandse markt door de Nederlandse gast. Veel parken hadden een bezettingsgraad van 100% en om volgend jaar zeker te zijn van een plekje, hebben veel gasten alvast een reservering gemaakt. Dit had tevens te maken met een stuk onzekerheid over de vakantiemogelijkheden voor 2021, ook weer rekening houdend met Corona.

Minder reserveringen en omzet in 2020

Onder aan de streep heeft 2020 op het gebied van aantal reserveringen en omzet minder gepresteerd dan 2019. Er staan op het moment van schrijven gemiddeld 10,8% minder reserveringen en daarmee 2,6% minder omzet genoteerd vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar. Zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties hebben overall minder gepresteerd dan 2019.

De kampeerplekken hebben dit jaar 16,8% minder reserveringen gehad en daarmee 6,4% minder omzet. Deze rode cijfers komen met name voort uit de diverse voorjaarsvakanties toen kamperen zonder privé sanitair niet was toegestaan door de toen geldende maatregelen. De verhuuraccommodaties hebben ook iets minder gepresteerd met 4,1% minder reserveringen en 0,9% minder omzet. Voor de verhuuraccommodaties geldt dat met name de voorjaarsvakanties minder hebben gepresteerd en gasten hun vakantie hebben geannuleerd of omgeboekt na het sluiten van de faciliteiten op de parken.

Alleen voorjaarsvakantie en zomer in de plus

Van alle Nederlandse speciale periodes hebben alleen de voorjaarsvakantie en de zomervakantie dit jaar beter gepresteerd dan dezelfde speciale periode van 2019. Er moet echter wel een nuance worden aangebracht bij de goede prestaties in de zomervakantie. Veel vakantieparken die in de top opereren zien deze groene cijfers niet zo terug. Deze parken zitten normaliter al vol in de zomerperiode en konden niet profiteren van de vraag en de schaarste die ontstond door Corona. Voor hen betekent dit ook dat zij hiermee niet het geleden verlies van de voorjaarsvakanties (enigszins) konden compenseren.

Boekingen2020Stratech


Voor de recreatieondernemers is de schade natuurlijk groter dan alleen het omzetverlies op de kampeerplekken en verhuuraccommodaties. Diverse faciliteiten moesten worden gesloten en leverden hierdoor geen omzet meer op, daar waar vaste lasten wel doorliepen.

Vooruitblik 2021

Voor volgend jaar staan, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, de cijfers op groen. Dit zegt nog niets over de uiteindelijke cijfers van 2021, maar het biedt wel hoop. In de Stratech Benchmark zien we de groene cijfers ook terug. Overall staat 2021 op dit moment er beter voor dan 2020 op hetzelfde moment vorig jaar. Hierbij moeten we wel rekening houden met het feit dat er dit jaar, vergeleken met vorig jaar, eerder geboekt kon worden voor het volgende jaar. Tevens zijn er dit jaar reserveringen omgeboekt naar volgend jaar die ook in deze cijfers zitten. Daarnaast staan er in 2021 nog veel vouchers uit, die nog verzilverd kunnen worden of misschien wel uitbetaald moeten worden.

Boekingen2020Stratech

Belangrijke marketingtips voor 2021

Het is belangrijk om voor volgend jaar na te denken over bovengenoemde zaken en hier, onder andere in de marketinguitingen, rekening mee te houden. We willen jullie niet met lege handen de feestdagen in laten gaan, dus hebben we in samenwerking met Geert Buskes van onze (online) marketing partner Effecty enkele tips/tricks opgesteld zodat jij in 2021 goed van start kunt gaan met je marketingaanpak. Doe ook je voordeel met onderstaande, waardevolle trends:

Marketingtips 2021

  1. Doelgroepfocus
  2. Automatiseren en optimaliseren van de gastreis
  3. Focus op individueel vermaak
  4. Affiliate marketing
  5. Native en video advertising
  6. Conversieoptimalisatie met eye-tracking en prototyping
  7. Self service en self-check-in

Ben je benieuwd hoe je deze tips toe kunt passen binnen je eigen recreatiebedrijf? Op https://www.effecty.nl/kansen-in-de-leisurebranche-voor-2021/ worden in hun blog 'Kansen in de leisure branche voor 2021' de bovengenoemde 7 trends toegelicht! 

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-impact-coronavirus-deel-7.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-corona-deel7
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, boekingen, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...