Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst

Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst

De COVID-19-pandemie is de grootste crisis die reisbedrijf TUI ooit heeft meegemaakt. En dat is te zien in de resultaten over het gebroken boekjaar van de reisgigant.

Het jaar begon nog zo goed voor TUI. In februari 2020 lagen de boekingen al 14% voor op het jaar daarvoor. Maar die droom werd wreed verstoord. De omzet over het hele boekjaar 2019/2020 daalde met 58% naar 7,9 miljard euro wat een verlies van 3 miljard euro opleverde. Het aantal klanten daalde met 62% naar 8 miljoen.

In Nederland, België en Frankrijk daalde de omzet eveneens met 58%; van 3,2 miljard euro in 2019 naar 1,4 miljard euro in 2020. TUI leed in deze zogenaamde westelijke regio een verlies van 446 miljoen euro. Het aantal klanten in deze regio daalde van 5,8 miljoen in 2019 naar 2,4 miljoen in 2020.

Pas in 2022 reisverkeer weer op niveau

TUI heeft inmiddels de bezuinigingen opgeschroefd van 300 miljoen euro naar 400 miljoen euro. Positief lichtpuntje is dat de aankondigingen van diverse vaccins TUI direct boekingen opleverde. TUI verwacht overigens dat pas in 2022 het reisverkeer weer op het pre-coronaniveau zit. Het jaar 2021 zien ze echt als een overgangsjaar. Daarbij zal het vrijetijdsverkeer zich sneller herstellen dan de zakelijke reismarkt.

Op de korte termijn doet de opleving van het virus de winterboekingen voor 2020/2021 geen goed. Die liggen 82% achter op vorig jaar. Het reisbedrijf heeft voor de winter slechts 552.000 boekingen binnen. TUI spreekt de facto van een soft lockdown van Europa.

Diep in de schulden

Al met al is TUI door de pandemie diep in de schulden terecht gekomen. Had op 30 september 2019 TUI nog voor 910 miljoen euro aan leningen uitstaan, een jaar later is dat 6,4 miljard euro.

Corona heeft digitalisering versneld

Positief aan de crisis is dat het volgens TUI de digitale ontwikkelingen heeft versneld. Zo wil TUI met  haar platform TUI Musement wereldwijd marktleider worden voor activiteiten en excursies. Deze markt is na luchtvaart en hotels de derde grootste toeristische markt en wordt geschat op 160 miljard euro. Ook voor de hotels heeft TUI een platform gebouwd dat ze in staat stelt individuele hotelkamers met een eigen profiel op de markt te zetten. Daardoor was TUI in staat de prijzen per kamer per nacht met 10 tot 15 euro te verhogen. Dat platform komt ook voor andere hotels beschikbaar.

Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/TUI_Group_FY20_Results-Presentation-vFINAL-CLEAN.pdf-21f095532a0c3224c61d92538badf519.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven touroperators, crisis, corona

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...