Geplaatst op: 10-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Het pas opgerichte Themafonds Kastelen en historische Buitenplaatsen steunt vier kastelen en buitenplaatsen met nieuwe museale beleefprojecten

Het pas opgerichte Themafonds Kastelen en historische Buitenplaatsen steunt vier kastelen en buitenplaatsen met nieuwe museale beleefprojecten

In de afgelopen zomer richtten het Cultuurfonds en stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) het Themafonds Kastelen en historische Buitenplaatsen op. Dit gezamenlijke fonds is opgericht om particuliere gelden te verwerven voor vernieuwende publieksgerichte projecten van kastelen en historische buitenplaatsen, die bijzondere verhalen op uiteenlopende wijzen met een belangstellend publiek delen. Daarmee kan ook noodzakelijke, vaak onbetaalde inzet van erfgoedvrijwilligers worden ontlast en kunnen deze organisaties een toenemend aantal bezoekers ontvangen. Er zijn vier projecten geselecteerd in een gelijk aantal provincies:


Fryslân; Dekema State (Jelsum) en Martena State (Cornjum), (gemeente Leeuwarden)          Dit betreft een beleefwandeling met interactieve wandelkaart met QR codes van en naar states.Tijdens deze wandeling kan de gebruiker zelfstandig de route tussen de beide buitenplaatsen verkennen. Met behulp van QR-codes op de wandelkaart zijn historische beelden te zien van het omringende landschap aangevuld met historische feiten van beide Friese buitenplaatsen. Zo verkrijgt de gebruiker een unieke beleving rond deze twee prachtige objecten. Tegelijk zijn de vrijwilligers op de states in staat bezoekers beter te ontvangen en is er meer tijd voor het onderhoud van de bijzondere tuinen op deze buitenplaatsen, die bovendien bekend zijn vanwege hun vele bijzondere voorjaarbloeiende stinsenplanten. Het Themafonds draagt € 1.700,- bij aan de totale kosten.


Gelderland: Kasteel en Landgoed Middachten, De Steeg (gemeente Rheden)                          Hier ondersteunt het Themafonds de realisatie van een audiotour voor bezoekers gericht op de historische tuin van kasteel Middachten. Tijdens deze audiotour krijgt de gebruiker een uitgebreide toelichting op de geschiedenis van de kasteeltuin en park maar ook informatie over de opmerkelijke verzameling oude bomen, heesters en beplanting. Dit maakt nieuwe belevenissen voor bezoekers mogelijk. Tegelijk houden de vele vrijwilligers hun handen vrij om zich aan het onderhoud van het park te kunnen wijden. Het Themafonds draagt € 5.000,- bij aan de totale kosten.


Limburg: Kasteelruïne Huys ter Horst, (gemeente Horst aan de Maas)                                Met een bijdrage van het Themafonds wordt het mogelijk bezoekerskaarten met historisch beeldmateriaal samen te stellen over de geschiedenis van de kasteelruïne Huys ter Horst en haar bewoners, de familie Van Wittenhorst. Dit huis heeft een bijzondere historie en bezat ooit een beroemde schilderijenverzameling. De bezoekerskaarten assisteren de 52 enthousiaste vrijwilligers bij rondleidingen zodat bezoekers meer informatie krijgen over de glorietijd maar ook het verval van dit kasteel. Het Themafonds draagt € 2.850,- bij in de totale kosten.


Zuid-Holland: Kasteel Duivenvoorde, (gemeente Voorschoten)                                             Een beleefwandeling voor bezoekers over paarden, rijtuigen en hun eigenaren door de historische tuin en park van kasteel Duivenvoorde. In de audiotour krijgt de gebruiker een brede toelichting op de geschiedenis van uiteenlopende plekken op dit buiten. Denk hierbij aan het paardenkerkhof en -stallen, het oude koetshuis met de bijzondere historische rijtuigen. De wandeling is verrijkt met aanvullende digitale historische beelden en verhalen. De nieuwe educatieve wandelroute wordt aan de bestaande app ‘Buiten op Duivenvoorde’ toegevoegd. Hiermee is Duivenvoorde in staat zich beter te kunnen richten op individuele bezoekers en gezinnen met kinderen. Op deze buitenplaats zijn 125 vrijwilligers actief. Het Themafonds draagt € 3.350,- in de totale kosten.

Link: https://kastelenenbuitenplaatsen.geefaanfonds.nl/, https://www.dekemastate.nl/, https://www.middachten.nl/, https://www.kasteelhuysterhorst.nl/, https://www.kasteelduivenvoorde.nl/,
Trefwoorden: Themafonds kastelen, historische buitenplaatsen, beleefprojecten

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
11/01/21
VVV Midden-Limburg wordt Visit Noord- en Midden-Limburg
Limburg Marketing heeft het consumentenmerk VVV Midden-Limburg vervangen door Visit Noord- en Midden-Limburg. Dit omdat ook de toeristische platforms van Venray en van Peel en Maas zich ook hebben aangesloten bij Limburg Marketing.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.
07/01/21
Bas van Es wordt merkleider Arnhem Nijmegen
Per 1 februari 2021 start Bas van Es als Merkleider Arnhem Nijmegen bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijme...
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...