Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Het pas opgerichte Themafonds Kastelen en historische Buitenplaatsen steunt vier kastelen en buitenplaatsen met nieuwe museale beleefprojecten

Het pas opgerichte Themafonds Kastelen en historische Buitenplaatsen steunt vier kastelen en buitenplaatsen met nieuwe museale beleefprojecten

In de afgelopen zomer richtten het Cultuurfonds en stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) het Themafonds Kastelen en historische Buitenplaatsen op. Dit gezamenlijke fonds is opgericht om particuliere gelden te verwerven voor vernieuwende publieksgerichte projecten van kastelen en historische buitenplaatsen, die bijzondere verhalen op uiteenlopende wijzen met een belangstellend publiek delen. Daarmee kan ook noodzakelijke, vaak onbetaalde inzet van erfgoedvrijwilligers worden ontlast en kunnen deze organisaties een toenemend aantal bezoekers ontvangen. Er zijn vier projecten geselecteerd in een gelijk aantal provincies:


Fryslân; Dekema State (Jelsum) en Martena State (Cornjum), (gemeente Leeuwarden)          Dit betreft een beleefwandeling met interactieve wandelkaart met QR codes van en naar states.Tijdens deze wandeling kan de gebruiker zelfstandig de route tussen de beide buitenplaatsen verkennen. Met behulp van QR-codes op de wandelkaart zijn historische beelden te zien van het omringende landschap aangevuld met historische feiten van beide Friese buitenplaatsen. Zo verkrijgt de gebruiker een unieke beleving rond deze twee prachtige objecten. Tegelijk zijn de vrijwilligers op de states in staat bezoekers beter te ontvangen en is er meer tijd voor het onderhoud van de bijzondere tuinen op deze buitenplaatsen, die bovendien bekend zijn vanwege hun vele bijzondere voorjaarbloeiende stinsenplanten. Het Themafonds draagt € 1.700,- bij aan de totale kosten.


Gelderland: Kasteel en Landgoed Middachten, De Steeg (gemeente Rheden)                          Hier ondersteunt het Themafonds de realisatie van een audiotour voor bezoekers gericht op de historische tuin van kasteel Middachten. Tijdens deze audiotour krijgt de gebruiker een uitgebreide toelichting op de geschiedenis van de kasteeltuin en park maar ook informatie over de opmerkelijke verzameling oude bomen, heesters en beplanting. Dit maakt nieuwe belevenissen voor bezoekers mogelijk. Tegelijk houden de vele vrijwilligers hun handen vrij om zich aan het onderhoud van het park te kunnen wijden. Het Themafonds draagt € 5.000,- bij aan de totale kosten.


Limburg: Kasteelruïne Huys ter Horst, (gemeente Horst aan de Maas)                                Met een bijdrage van het Themafonds wordt het mogelijk bezoekerskaarten met historisch beeldmateriaal samen te stellen over de geschiedenis van de kasteelruïne Huys ter Horst en haar bewoners, de familie Van Wittenhorst. Dit huis heeft een bijzondere historie en bezat ooit een beroemde schilderijenverzameling. De bezoekerskaarten assisteren de 52 enthousiaste vrijwilligers bij rondleidingen zodat bezoekers meer informatie krijgen over de glorietijd maar ook het verval van dit kasteel. Het Themafonds draagt € 2.850,- bij in de totale kosten.


Zuid-Holland: Kasteel Duivenvoorde, (gemeente Voorschoten)                                             Een beleefwandeling voor bezoekers over paarden, rijtuigen en hun eigenaren door de historische tuin en park van kasteel Duivenvoorde. In de audiotour krijgt de gebruiker een brede toelichting op de geschiedenis van uiteenlopende plekken op dit buiten. Denk hierbij aan het paardenkerkhof en -stallen, het oude koetshuis met de bijzondere historische rijtuigen. De wandeling is verrijkt met aanvullende digitale historische beelden en verhalen. De nieuwe educatieve wandelroute wordt aan de bestaande app ‘Buiten op Duivenvoorde’ toegevoegd. Hiermee is Duivenvoorde in staat zich beter te kunnen richten op individuele bezoekers en gezinnen met kinderen. Op deze buitenplaats zijn 125 vrijwilligers actief. Het Themafonds draagt € 3.350,- in de totale kosten.

Link: https://kastelenenbuitenplaatsen.geefaanfonds.nl/, https://www.dekemastate.nl/, https://www.middachten.nl/, https://www.kasteelhuysterhorst.nl/, https://www.kasteelduivenvoorde.nl/,
Trefwoorden: Themafonds kastelen, historische buitenplaatsen, beleefprojecten

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...