Geplaatst op: 07-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Goede zomer voor campings en huisjesterreinen door binnenlands toerisme

Goede zomer voor campings en huisjesterreinen door binnenlands toerisme
Afbeelding van sarahbernier3140 via Pixabay

Nederlandse logiesaccommodaties boekten in juli en augustus 2020 een recordaantal overnachtingen, zelfs meer dan in topjaar 2019. De groei kwam vooral op het conto van de campings en huisjesterreinen, die in het derde kwartaal meer binnenlandse gasten konden verwelkomen. Het verlies aan buitenlandse gasten werd bij hotels niet gecompenseerd door Nederlandse gasten. Dit meldt het CBS bij de presentatie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020.

Nadat de activiteiten van de logiesaccommodaties in april 2020 bijna geheel tot stilstand kwamen met 93 procent minder overnachtingen dan in dezelfde periode een jaar eerder, krabbelde de sector in de daaropvolgende maanden langzaam op. Het derde kwartaal van 2020 werd relatief goed afgesloten. Weliswaar was het aantal gasten 12 procent lager maar het aantal overnachtingen bedroeg 74 duizend meer dan een jaar eerder.

Campings en huisjesterreinen varen wel bij binnenlandse vakanties

Vooral kampeerterreinen en in iets mindere mate bungalowparken zagen het aantal gasten en overnachtingen in juli en augustus toenemen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Anders dan in voorgaande jaren kozen Nederlanders deze zomer vaker voor een binnenlandse vakantie. In het derde kwartaal van 2020 gingen bijna 3,5 miljoen Nederlanders op vakantie in het buitenland. Dat is 57 procent minder dan in dezelfde periode in 2019. Daarentegen gingen zo’n 5,9 miljoen Nederlanders in eigen land op vakantie, een toename van 24 procent.

Doordat de Nederlandse gasten ook langer bleven, steeg het aantal overnachtingen nog meer. Campings en huisjesterreinen noteerden daardoor in het derde kwartaal een stijging van het aantal overnachtingen van respectievelijk 27 en 7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Verlies 

Buitenlandse gasten hotels niet gecompenseerd 

Hotels noteerden in het derde kwartaal van 2020 in het totaal een kwart minder overnachtingen dan een jaar eerder. Wel zagen ze de binnenlandse vraag toenemen met 9 procent meer gasten en 13 procent meer overnachtingen ten opzichte van een jaar eerder. Dat kon echter de scherpe daling in de buitenlandse vraag (54 procent minder overnachtingen) niet compenseren. Van de overnachtingen in hotels werd in 2019 nog 56 procent door buitenlandse gasten geboekt, in de eerste drie kwartalen van 2020 was dat gedaald naar 39 procent.

Noord-Holland en vooral Amsterdam en Haarlemmermeer zwaar getroffen 

Hoewel bijna alle provincies profiteerden van de toegenomen binnenlandse vraag, gold dat niet voor Noord- en Zuid-Holland. Deze provincies zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van buitenlandse toeristen. Vooral hotels in Amsterdam en Haarlemmermeer werden ook nog in het derde kwartaal zwaar door de coronacrisis getroffen, met een daling van 61 procent van het aantal overnachtingen vergeleken met een jaar eerder. De provincie Groningen zag het aantal overnachtingen in het derde kwartaal met 33 procent toenemen en ook Gelderland, de populairste provincie voor binnenlandse vakanties, noteerde een toename van 21 procent met een totaal van 5,6 miljoen overnachtingen in het derde kwartaal van 2020.


Ook in derde kwartaal daling van toegevoegde waarde toeristische bedrijfstakken

Door de groei van binnenlandse vakanties stegen vergeleken met het derde kwartaal van 2019 ook de vakantie-uitgaven van Nederlanders in eigen land (+ 1 procent). Dat deze beperkte groei de uitgaven door buitenlandse gasten niet heeft kunnen compenseren, is terug te zien in de toegevoegde waarde. De toegevoegde waarde voor de bedrijfstakken die bijna geheel toeristisch zijn, daalde in het derde kwartaal.

In het derde kwartaal van 2020 ging het vergeleken met het tweede kwartaal iets beter met deze toeristische bedrijfstakken. Hotels en restaurants in de bedrijfstak horeca konden 90 procent van de toegevoegde waarde van het derde kwartaal van 2019 behalen. Bedrijven in de luchtvaart en reisbemiddeling en -organisatie bereikten rond de 40 procent van de toegevoegde waarde van 2019, een daling van 60 procent. Bij de bedrijfstak cultuur, recreatie en sport was sprake van ongeveer een halvering.

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020

Deze onderwerpen en nog veel meer thema’s komen aan bod in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Het Trendrapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod in de toerismesector en geeft inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Daarbij is ook volop aandacht voor de gevolgen van de COVID-19-pandemie op de vrijetijdssector. Het Trendrapport is samengesteld door NRIT media, NBTC Holland Marketing, het Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality (CELTH) en het CBS.

Het rapport is te bestellen via: www.nritmedia.nl/store/54/ 

Nieuwsgierig naar de presentatie? Kijk dan op 7 december om 11:30 naar Trendrapport Live op deze stream: https://vimeo.com/486726850/59a162e44b
Link: https://www.cbs.nl/?sc_itemid=95f1dcc0-f3cc-422c-a279-d363827d5c70&sc_lang=nl-nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, Nederland, horeca, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
23/02/21
Taxeren moet je aan een expert overlaten
In de 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren van recreatie- en watersportbedrijven, is er veel veranderd in taxatieland. Taxaties en de taxateurs dienen in meerdere mate te voldoen aan allerlei wettelijke eisen alsmede aan voorwaarden van de banken.
22/02/21
EuroParcs Group nieuwe eigenaar van camping Schuilenburg en paviljoen Hindeloopen
EuroParcs heeft camping Schuilenburg en het badpaviljoen Hindeloopen overgenomen. De camping en het paviljoen liggen direct aan het IJsselmeer. Het is alweer de tweede overname van EuroParcs dit jaar. Eerder werd camping Oriëntal in Limburg overgenomen.
22/02/21
30.000 bezoekers voor online vakantiebeurzen van SVR
De eerste drie online vakantiebeurzen van de Stichting Vrije Recreatie hebben al 30.000 bezoekers getrokken.
22/02/21
Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.