Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Goede zomer voor campings en huisjesterreinen door binnenlands toerisme

Goede zomer voor campings en huisjesterreinen door binnenlands toerisme
Afbeelding van sarahbernier3140 via Pixabay

Nederlandse logiesaccommodaties boekten in juli en augustus 2020 een recordaantal overnachtingen, zelfs meer dan in topjaar 2019. De groei kwam vooral op het conto van de campings en huisjesterreinen, die in het derde kwartaal meer binnenlandse gasten konden verwelkomen. Het verlies aan buitenlandse gasten werd bij hotels niet gecompenseerd door Nederlandse gasten. Dit meldt het CBS bij de presentatie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020.

Nadat de activiteiten van de logiesaccommodaties in april 2020 bijna geheel tot stilstand kwamen met 93 procent minder overnachtingen dan in dezelfde periode een jaar eerder, krabbelde de sector in de daaropvolgende maanden langzaam op. Het derde kwartaal van 2020 werd relatief goed afgesloten. Weliswaar was het aantal gasten 12 procent lager maar het aantal overnachtingen bedroeg 74 duizend meer dan een jaar eerder.

Campings en huisjesterreinen varen wel bij binnenlandse vakanties

Vooral kampeerterreinen en in iets mindere mate bungalowparken zagen het aantal gasten en overnachtingen in juli en augustus toenemen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Anders dan in voorgaande jaren kozen Nederlanders deze zomer vaker voor een binnenlandse vakantie. In het derde kwartaal van 2020 gingen bijna 3,5 miljoen Nederlanders op vakantie in het buitenland. Dat is 57 procent minder dan in dezelfde periode in 2019. Daarentegen gingen zo’n 5,9 miljoen Nederlanders in eigen land op vakantie, een toename van 24 procent.

Doordat de Nederlandse gasten ook langer bleven, steeg het aantal overnachtingen nog meer. Campings en huisjesterreinen noteerden daardoor in het derde kwartaal een stijging van het aantal overnachtingen van respectievelijk 27 en 7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Verlies 

Buitenlandse gasten hotels niet gecompenseerd 

Hotels noteerden in het derde kwartaal van 2020 in het totaal een kwart minder overnachtingen dan een jaar eerder. Wel zagen ze de binnenlandse vraag toenemen met 9 procent meer gasten en 13 procent meer overnachtingen ten opzichte van een jaar eerder. Dat kon echter de scherpe daling in de buitenlandse vraag (54 procent minder overnachtingen) niet compenseren. Van de overnachtingen in hotels werd in 2019 nog 56 procent door buitenlandse gasten geboekt, in de eerste drie kwartalen van 2020 was dat gedaald naar 39 procent.

Noord-Holland en vooral Amsterdam en Haarlemmermeer zwaar getroffen 

Hoewel bijna alle provincies profiteerden van de toegenomen binnenlandse vraag, gold dat niet voor Noord- en Zuid-Holland. Deze provincies zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van buitenlandse toeristen. Vooral hotels in Amsterdam en Haarlemmermeer werden ook nog in het derde kwartaal zwaar door de coronacrisis getroffen, met een daling van 61 procent van het aantal overnachtingen vergeleken met een jaar eerder. De provincie Groningen zag het aantal overnachtingen in het derde kwartaal met 33 procent toenemen en ook Gelderland, de populairste provincie voor binnenlandse vakanties, noteerde een toename van 21 procent met een totaal van 5,6 miljoen overnachtingen in het derde kwartaal van 2020.


Ook in derde kwartaal daling van toegevoegde waarde toeristische bedrijfstakken

Door de groei van binnenlandse vakanties stegen vergeleken met het derde kwartaal van 2019 ook de vakantie-uitgaven van Nederlanders in eigen land (+ 1 procent). Dat deze beperkte groei de uitgaven door buitenlandse gasten niet heeft kunnen compenseren, is terug te zien in de toegevoegde waarde. De toegevoegde waarde voor de bedrijfstakken die bijna geheel toeristisch zijn, daalde in het derde kwartaal.

In het derde kwartaal van 2020 ging het vergeleken met het tweede kwartaal iets beter met deze toeristische bedrijfstakken. Hotels en restaurants in de bedrijfstak horeca konden 90 procent van de toegevoegde waarde van het derde kwartaal van 2019 behalen. Bedrijven in de luchtvaart en reisbemiddeling en -organisatie bereikten rond de 40 procent van de toegevoegde waarde van 2019, een daling van 60 procent. Bij de bedrijfstak cultuur, recreatie en sport was sprake van ongeveer een halvering.

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020

Deze onderwerpen en nog veel meer thema’s komen aan bod in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Het Trendrapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod in de toerismesector en geeft inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Daarbij is ook volop aandacht voor de gevolgen van de COVID-19-pandemie op de vrijetijdssector. Het Trendrapport is samengesteld door NRIT media, NBTC Holland Marketing, het Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality (CELTH) en het CBS.

Het rapport is te bestellen via: www.nritmedia.nl/store/54/ 

Nieuwsgierig naar de presentatie? Kijk dan op 7 december om 11:30 naar Trendrapport Live op deze stream: https://vimeo.com/486726850/59a162e44b
Link: https://www.cbs.nl/?sc_itemid=95f1dcc0-f3cc-422c-a279-d363827d5c70&sc_lang=nl-nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, Nederland, horeca, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.