Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt

Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt

In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat de Slag om Grolle uit de 80-jarige oorlog centraal. Maar ook thema’s als bier, de Grolse Want en de omgeving komen aan de orde. Bezoekers krijgen tips over hoe deze thema’s vandaag de dag kunnen worden beleefd.

 

In het nieuwe inspiratiepunt word je meegenomen in het verhaal van de Slag om Grolle. Een grote veldslag in de 80-jarige oorlog, waarvan de herinneringen in Groenlo nog altijd zichtbaar zijn. Via projecties, foto’s en verhalen krijg je concrete tips om er op uit te gaan en deze herinneringen zelf te gaan bekijken. Via een VR-bril kun je zelf aanwezig zijn bij het tweejaarlijkse evenement Slag om Grolle, waarbij zo’n 1500 re-enactors deze historische slag naspelen.

 

Via luisterfragmenten kun je ‘de slag’ meebeleven vanuit verschillende perspectieven: Prins Frederik Hendrik, een Spaanse soldaat, een inwoner en de kinderen Harmen en Bregje. Bij een grote ronde tafel over de vestingstad kun je hendels bedienen waarmee je meer informatie krijgt over belevenissen in de stad.

 

Maar ook andere thema’s komen aan bod. Zo kun je meer te weten komen over de bierhistorie van Groenlo; de wieg van het biermerk Grolsch. In biervaten vind je informatie over deze biergeschiedenis en waar je lokale brouwers kunt bezoeken. Ook is er aandacht voor de Grolse Want. Het breien van deze wanten stamt al uit de 17e eeuw en is zelfs nationaal immaterieel erfgoed.

 

Via een touchtafel kun je op een interactieve manier informatie krijgen over belevingstips in de omgeving. Er is in het inspiratiepunt ook informatie te vinden over de directe omgeving en de regio Achterhoek. Via een speciale Routemixer kun je je eigen route op maat samenstellen.

 

Stimuleringsprogramma Achterhoek Toerisme

Het inspiratiepunt in Groenlo is de vierde in een rij van vernieuwende VVV’s in de Achterhoek. Eerder dit jaar openden ook Winterswijk, Zutphen en Ulft haar deuren als inspiratiepunt. De vraag naar digitale informatie en inspiratie wordt steeds belangrijker. Om de gast mooie en inspirerende plekken te laten bezoeken is Achterhoek Toerisme in de regio bezig om in samenwerking met onder andere lokale VVV’s het gastheerschap en informatievoorziening bij de VVV’s een impuls te geven.

 

De vernieuwing van VVV Groenlo is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Achterhoek Toerisme, de gemeente Oost Gelre, LEADER/Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en de Werkgroep Promotie Groenlo. Het project maakt onderdeel uit van een stimuleringsprogramma van Achterhoek Toerisme om fysiek gastheerschap een nieuwe impuls te geven.

Trefwoorden: interactief, VVV inspiratiepunt, stimuleringsprogramma

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/01/21
VisitDenmark prioriteit in coronatijd is versterken van het netwerk
Travel professionals uit Nederland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nemen op woensdag 3 en donderdag 4 februari deel aan VisitDenmarks eerste internationale virtuele 'The Land of Everyday Wonder Workshop'. De workshop is volgeboekt. Een van de prioriteiten van het Deens verkeerbureau tijdens de coronacrisis is de versterking van het netwerk van reisprofessionals.
26/01/21
Holland is exit, welkom voor The Netherlands
NBTC heeft op haar event NBTC Focus haar strategie voor 2021 bekend gemaakt. Tegelijkertijd werd het nieuwe NL-logo dat de Nederlandse overheid overal in het buitenland gebruikt ook voor NBTC gelanceerd. Het domein holland.com is nog wel het internationale platform maar op deze site is Holland overal ingeruild voor The Netherlands.
25/01/21
Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019
Nederland heeft in 2020 7,1 miljoen internationale gasten verwelkomd, 65% minder dan in 2019. Ook het aantal Nederlandse gasten kreeg een knauw en daalde met 26% naar 19 miljoen. Dat maakte NBTC vandaag bekend op haar event NBTC Focus.
25/01/21
Bijna alle vakantiegangers naar buitenland bereid tot vaccinatie
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar op vakantie willen naar het buitenland is bereid zich...
25/01/21
Lockdown zorgt voor minder verkeer naar bungalowparken
Het doel van de coronamaatregelen is het contact tussen mensen te verkleinen zodat het coronavirus geen kans krijgt. De lockdown lijkt nu ook zichtbaar te zijn bij bungalow- en vakantieparken. Veel minder Nederlanders pakken de auto naar de vakantiehuizen.
22/01/21
673 duurzame accommodaties voor recreatie, vakantie en zakelijke markt ontvangen het Green Key certificaat 2021
Vandaag worden door het keurmerk Green Key 673 certificaten verstrekt aan ondernemers in de toeristi...
22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog peil te brengen. Bouwmaterialen, inrichting en verlichting van accommodaties, het kan allemaal de cirkel in voor hergebruik. Nederland is goed in het scheiden van afval maar de stap naar een circulaire economie blijkt moeilijk. Daarom verbetert Van Veldhoven het beleid op dit gebied.
19/01/21
MBO hospitality heeft stageplaatsen hard nodig
Onder meer via www.stage010.nl een campagne waarin bedrijven in de regio Rijnmond worden opgeroepen stageplekken aan te bieden aan mbo-studenten. Veel stageplekken zijn door de coronacrisis in de afgelopen tijd weggevallen: ruim 4.000 mbo-studenten zijn momenteel dringend opzoek naar een stageplek.