Geplaatst op: 26-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!

Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!

Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horeca- en recreatiesector misschien wel het hardste. De sector waarin op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maar liefst 10.750 mensen werkzaam zijn, maar nu talloze banen, organisaties en toeleveranciers onder zware druk staan.

Alleen door blijvend te investeren in deze sector, in de promotie en vooral door samenwerking van ondernemers en overheden, blijft deze regio op het netvlies van bezoekers uit Utrecht en de rest van Nederland, België en Duitsland als topbestemming voor eendaagse bezoekers en (korte) vakanties. ‘Het herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021’ en de publiekscampagne ‘Hiermoetjezijnop#opdeheuvelrug’ zijn hier een goed voorbeeld van.


Investeer in herstel

De regio’s zetten in voor maximaal herstel van deze sector, ieder met een eigen inbreng. Een sector die economisch en sociaal zo belangrijk is, verdient steun uit iedere hoek. Ze vragen daarom aan overheden en bedrijfsleven om ook in 2021 door te zetten op investeren in lokale en regionale (marketing)kracht en leefomgeving:

  1. Maak de beperkende regels zoveel mogelijk op maat, zodat locaties waar bezoek veilig is, wél open kunnen zijn.
  2. Geef lokale initiatieven het podium dat ze verdienen en laat zien wat de Heuvelrug en de provincie Utrecht te bieden heeft. Roep op om lokaal te beleven en lokaal te genieten. Zodat inwoners hun eigen omgeving nog beter leren waarderen. Zo maak je van inwoners de beste ambassadeurs van de provincie Utrecht.
  3. Zet in op regionale en Heuvelrug-brede samenwerking. Als we onze krachten bundelen zijn we beter zichtbaar voor relevante doelgroepen. Zo kunnen we onze ondernemers steunen, de cultuursector overeind houden, bewoners en bezoekers vragen onze kwetsbare natuur te respecteren en blijven genieten van al het moois dat onze regio te bieden heeft.
  4. Blijf regiomarketing-initiatieven ondersteunen. Alleen met inzet van voldoende middelen kunnen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei aanhaken op de samenwerking in de regio Utrecht. Benut hiervoor waar nodig ook budgetten uit andere portefeuilles, dat wil zeggen naast Economische Zaken en Recreatie & Toerisme, ook uit Zorg en Welzijn, Cultuur etc
Link: https://www.opdeheuvelrug.nl/plan-je-bezoek/hier-moet-je-zijn, https://magazine.opdeheuvelrug.nl/herstelplan-heuvelrug/
Trefwoorden: Economische steun, sociale steun, investering herstel

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
09/10/20
Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie.Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.