Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

Routenetwerkers spelen in op toenemende populariteit wandelsport

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit van de wandelsport. Dat vinden de gezamenlijke Overijsselse routebureaus Routenetwerken Twente, Routenetwerken Salland, Routenetwerken MarketingOost en Landschap Overijssel. Ze wijzen op het belang van goed beheer en onderhoud. Ook zien ze de noodzaak voor een verdere doorontwikkeling van de netwerken. Alleen al het beter spreiden van wandelaars zodat het niet te druk wordt in natuurgebieden is daarvan een goed voorbeeld.

 

Maar liefst elf miljoen Nederlanders trekken regelmatig de wandelschoenen aan, zo meldde Stichting Wandelnet deze zomer. Een half miljoen meer dan vier jaar geleden. Veel mensen wandelen in deze coronatijd vaker dan anders of zijn voor het eerst op pad gegaan. Vermoedelijk zitten daar veel thuiswerkers tussen die de wandelsport ontdekken als een aantrekkelijke optie om fit en gezond te blijven. "Juist in deze periode is het essentieel dat gezamenlijke overheden in de routes zelf én in de verdere doorontwikkeling ervan blijven investeren”, zegt Jakob Ponstein van routenetwerken MarketingOost.

 

Druk op de hotspots

De toenemende populariteit van het wandelen is goed waarneembaar in de Overijsselse natuurgebieden, merken de organisaties. Meer mensen dan ooit ontdekken het netwerk. "De keerzijde is dat het regelmatig te druk is, vooral op de bekende hotspots. Met betere monitoringsmogelijkheden kan je dat voorkomen. Dan verwijs je wandelaars op momenten van grote drukte naar andere gebieden. De routenetwerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen”, aldus Quinten Pellegom van Landschap Overijssel.

 

Van de geijkte paden

De samenwerkende routebureau ’s inspireren wandelaars bijvoorbeeld om eens andere wegen te kiezen. Han van den Heuvel van Routenetwerken Twente legt uit; "Onze routes voeren langs de mooiste locaties van Overijssel, ook langs de locaties die veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Wij zien veel kansen voor een verdere doorontwikkeling. Denk aan het toevoegen van lokale ommetjes aan de netwerken, meer aan elkaar verbinden van paden en extra beleving langs de routes. Ook het concept klompenpaden, zoals die in Gelderland door het landelijk gebied gaan, zouden onze provincie nog aantrekkelijker maken voor wandelaars. Op die manier bied je bezoekers meer dan de geijkte paden.”

 

Constant in beweging

Wandelaars vinden de mooiste routes in Overijssel via de netwerken van de vier betrokken organisaties. Zij voegen voortdurend nieuwe routes en mogelijkheden toe, zoals de digitale routeportal en de routeplanner. Wandelaars zijn verzekerd van de juiste informatie en gaan goed voorbereid op pad. "Wij werken continue aan het verbeteren van de kwaliteit van de netwerken. Goed en beheer en onderhoud blijft wel cruciaal. De kwaliteit van borden en bewegwijzering moet op orde zijn”, zegt Ponstein tot besluit.

Trefwoorden: Routenetwerken, kwaliteit routenetwerken, wandelsport

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/01/21
Horeca is klaar voor verantwoorde opening
Nederland zit door de huidige lockdown voorlopig tot 9 februari economisch op slot. Volgens een inte...
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
09/10/20
Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie.Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?