Geplaatst op: 23-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens

Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens
Noord-Brabant wil met een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park aan het Brabantse leisureaanbod een derde grote publiekstrekker toevoegen. De van oorsprong Brabantse schilder Vincent Van Gogh staat daarbij centraal. Dat meldt het House of Leisure. De torens moeten jaarlijks 400 duizend bezoekers trekken.

Brabant is de geboorteprovincie van schilder Vincent Van Gogh.  Zo is VanGoghBrabant al jaren aan de weg aan het timmeren om de roots van de schilder bezoekbaar en beleefbaar te maken. 

Wat is het Van Gogh Homeland Experience?
De Van Gogh Homeland Experience bestaat uit een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park in Brabant dat zeven unieke vergezichten biedt op de geboortegrond – het Homeland – van Van Gogh. Het idee past bij de wens en behoefte om naast het Brabantbrede leisure aanbod een ‘derde park’ toe te voegen naast de twee grote parken, Efteling en Beekse Bergen van Libema.  

Het moeten zeven unieke torens worden met eigen specifieke kenmerken maar herkenbaar in gezamenlijkheid. 

Derde grote publiekstrekker

De ambitie om naast de Efteling en de Beekse Bergen een derde grote publiekstrekker in Brabant te realiseren, bestaat al enkele jaren en krijgt nu invulling. Initiatiefnemers Midpoint Brabant, Libéma, De Efteling, Breda University of Applied Sciences (BUAS) en House of Leisure staan aan de wieg van de nieuwe Stichting Van Gogh Homeland Experience. De nieuwe stichting werkt aan concrete plannen voor deze nieuwe recreatieve bestemming in Brabant, met de potentie om jaarlijks circa 400.000 gasten uit binnen- en buitenland te ontvangen.

Met de realisatie van de Van Gogh Homeland Experience willen de initiatiefnemers bereiken dat Brabant een volwaardige plek inneemt in de (inter)nationale Van Gogh destinaties en een bijdrage levert aan de thema’s van de provincie.

Spreiding en dus 7 torens

De initiatiefnemers kiezen bewust niet voor 1 locatie maar 7 verschillende locaties omdat ze inzetten op een breed participatiemodel dat uitnodigt tot lokale participatie, regionale betrokkenheid, gedeelde kosten en baten. Dit vraagt om een spreiding van het aanbod dat daarmee bijdraagt aan het ‘gespreid verleiden’ van bezoekers aan en in Brabant. 

Door de nieuwe realiteit – de anderhalve meter economie – zal de vraag naar binnenlandse reizen en lokale dagtochten toenemen. Nabijheid is voor de komende periode de sleutelfactor. Men zal de omgeving herontdekken en meer kiezen voor buitenbestemmingen. Van Gogh Homeland Experience speelt hier met een gespreid buiten aanbod op in. 



Maatschappelijke thema’s belichten

De torens belichten daarnaast  actuele maatschappelijke thema’s, de grote transitie-opgaven waar Brabant de komende decennia voor staat. Ingrijpende veranderingen in natuur en landschap zijn niet alleen van deze tijd. Ook Vincent was getuige van de transformatie van het Brabantse landschap als gevolg van de opkomende industrialisatie en schaalvergroting. Deze ontwikkelingen stelde hij aan de kaak in zijn brieven, tekeningen en schilderijen. Met Van Gogh als (kritische) gids belichten de 7 torens opgaven van nu zoals landschapstransitie, klimaatadaptatie en energietransitie, de landbouwtransitie, duurzaamheid, circulaire economie en de natuur-, water- en milieukwaliteit. 

Voorzichtige reacties

Het idee verkeert nog in een verkennende fase. House of Leisure wil creatieve ‘labs’ inrichten gericht op de creatieve, artistieke en architectonische content. In het Brabants Dagblad wordt door natuurorganisaties voorzichtig gereageerd op de plannen. Voor hen is toerisme geen doel op zich en leent natuur zich niet voor massatoerisme. De plannenmakers willen het toerisme juist spreiden en gaan graag het gesprek aan. De focus ligt op het bevorderen van kwaliteitstoerisme en het verlengen van het verblijf van toeristen in Brabant. 
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, cultuur, noord-brabant

CELTH
 






||| Nieuws |||

26/04/24
MagSafe accessoires voor Samsung
Er zijn tegenwoordig nog weinig mensen die zonder hun smartphone de deur uitgaan, laat staan dat ze op vakantie gaan zonder smartphone. Waarbij eerder de trend rondom iPhone en MagSafe accessoires zeer groot was, is deze trend nu ook te zien bij Samsung gebruikers.
26/04/24
Beerze Bulten viert 75-jarig bestaan met blik op de toekomst
In 75 jaar Beerze Bulten is er heel veel veranderd, maar het park blijft zich ontwikkelen. Van een huuske en een waterpomp op een kale zandvlakte, naar een 5-sterren Vakantiepark met luxe faciliteiten.
26/04/24
SEA LIFE Scheveningen opent interactieve tentoonstelling ‘Kracht van de Natuur’
SEA LIFE opent een nieuwe interactieve tentoonstelling over het windpark Hollandse Kust Zuid dat voor de kust van het Scheveningse aquarium ligt. Kinderen leren van de karakters Milly en Windston meer over het onderwaterleven in de Noordzee, de bouw van een windpark en over onderzoek om ecologie te versterken.
26/04/24
Nieuwe borden bij UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies
De informatieborden bij de forten en andere water- en verdedigingswerken zijn vernieuwd om de bijzondere status van UNESCO Werelderfgoed Hollandse waterlinies onder de aandacht te brengen.
26/04/24
Nieuwe webapplicatie Explore Gouda feestelijk in gebruik genomen
Vanaf nu kan jong en oud de stad Gouda te voet ontdekken met Explore Gouda, een webapplicatie met gesproken routeaanwijzingen die informatie geeft over interessante punten onderweg.
26/04/24
Kom naar Buuten in mei
Buuten, een nieuw merk voor het oostelijke natuur- en recreatiegebied in Leeuwarden. Het gebied biedt een scala aan buitenbelevenissen voor toeristen, dagjesmensen en inwoners van Leeuwarden en omgeving en is 365 dagen per jaar toegankelijk.
26/04/24
Provincie Groningen investeert in veilig en aantrekkelijk lopen
In de loopagenda 2024-2027 staat hoe de provincie de komende vier jaar met onderzoek, samenwerking en subsidies gaat bijdragen aan een veilige en aantrekkelijke provincie voor de voetganger.
26/04/24
Recreatie Vakbeurs 2024: eerste twee segmenten volgeboekt
De eerste twee segmenten Recreatietechniek en Digitalisering en Marketing in hal 3 en 4 zijn volledig volgeboekt tijden de jaarlijkse recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. De belangstelling is groot.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...