Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Verdienmodel vernieuwen: "ga digitaal innoveren"

Dag van de Ondernemer

Verdienmodel vernieuwen:
Door coronacrisis digitaliseert Nederland sneller. Keijzer tegen ondernemers: \

Met nog eens vijf nieuwe MKB-werkplaatsen voor digitalisering in Zwolle, Flevoland, Gelderland, de Drechtsteden en in Den Haag-Delft-Zoetermeer, bovenop de bestaande zes helpt het kabinet kleinere en middelgrote ondernemers om te groeien. Zeker tijdens de huidige coronacrisis is het voor het mkb belangrijker dan ooit om processen en de verkoop van producten en diensten te digitaliseren. Dat maakte staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) vandaag bekend op de jaarlijkse Dag van de Ondernemer.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): "Veel mkb-ondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. Ze moeten hun verdienmodel vernieuwen of zich versneld aanpassen. Digitalisering kan helpen om weer te kunnen groeien. De Nederlandse basis hiervoor, zoals onze infrastructuur is uitstekend. Tegen alle mkb’ers zeg ik daarom: ‘blijf of ga digitaal innoveren en maak gebruik van de kabinetsondersteuning’. Denk aan het vergroten van de online klantenbinding van een fysieke winkel die minder klanten ontvangt. Of het slimmer inrichten van een applicatie die de administratie afhandelt na een online bestelling.”

Bedrijfsleven, overheid en onderwijs werken lokaal samen in MKB-werkplaatsen

Om deze bedrijven verder te helpen in de digitale wereld geeft staatssecretaris Keijzer vandaag het startschot voor de uitrol van vijf nieuwe MKB-werkplaatsen bovenop de huidige zes. Dit zijn lokale samenwerkingen van onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Kleinere ondernemers krijgen hier hulp van studenten, docenten en experts met het gebruik van data, online sales & marketing en automatisering van het bedrijfsproces.

De Kamer van Koophandel (KVK) ondersteunt dit met workshops, waar zogeheten local heroes collega’s inspireren met hun succesverhaal. Zoals de fysiotherapeut uit Vught die dankzij de Digitale Werkplaats Noordoost Brabant de klantreis van zijn patiënten kan monitoren en verbeteren. "We denken dat onze zorg nog persoonlijker kan worden, door de data die we hebben beter in te zetten”, aldus de ondernemer.

Coronacrisis versnelt omschakeling naar digitaal

De consument weet de weg naar online inmiddels steeds beter te vinden. Voor de coronacrisis keek 32 procent van de consumenten bij Nederlandse winkels online naar de eventuele aanschaf van een product of dienst. Sinds corona is dit percentage gestegen naar 48 procent. Het aandeel van de consumenten dat de voorkeur geeft aan het daadwerkelijk online kopen van een product in deze branche is gestegen van 16 naar 35 procent.   

Uit onderzoek van de KVK over ondernemen in tijden van corona blijkt dat veel mkb-bedrijven inmiddels daarom verder hebben geïnvesteerd in hun website en digitaal klantcontact. Voor een deel van mkb-ondernemers kan deze omschakeling echter een uitdaging zijn. Bijvoorbeeld omdat ze niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikken.

Nederland digitaliseert

Met als doel het brede mkb te ondersteunen bij het maken van een digitaliseringsslag, is in 2018 door het ministerie van EZK het programma Versnelling Digitalisering MKB gestart. Met de vijf extra werkplaatsen beoogt EZK in drie jaar tijd 50.000 bedrijven te bereiken via voorlichting en 3.500 bedrijven te helpen bij het maken van een digitaliseringsslag. De nieuwe samenwerkingen starten in Zwolle, Flevoland, Gelderland Foodvalley, de Drechtsteden, en in Den Haag-Delft-Zoetermeer. Van 3 november tot en met 2 december 2020 wordt de subsidieregeling voor MKB-werkplaatsen opnieuw opengesteld om verder toe te werken naar een landelijk dekkend netwerk. Hierbij wordt een bedrag van in totaal 2 miljoen euro beschikbaar gesteld, de regeling kent per werkplaats een bedrag van 450.000 euro toe.   
Trefwoorden: digitaal, innovatie, mkb, ondernemer

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
11/01/21
VVV Midden-Limburg wordt Visit Noord- en Midden-Limburg
Limburg Marketing heeft het consumentenmerk VVV Midden-Limburg vervangen door Visit Noord- en Midden-Limburg. Dit omdat ook de toeristische platforms van Venray en van Peel en Maas zich ook hebben aangesloten bij Limburg Marketing.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.
07/01/21
Bas van Es wordt merkleider Arnhem Nijmegen
Per 1 februari 2021 start Bas van Es als Merkleider Arnhem Nijmegen bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijme...
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...
28/12/20
Trend: combineer stad en strand
Weet je als ondernemer of regio bezoek aan stad en strand mogelijk te maken? Dit zijn de favoriete locaties voor toeristen blijkt uit een van de trends uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.