Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Verdienmodel vernieuwen: "ga digitaal innoveren"

Dag van de Ondernemer

Verdienmodel vernieuwen:
Door coronacrisis digitaliseert Nederland sneller. Keijzer tegen ondernemers: \

Met nog eens vijf nieuwe MKB-werkplaatsen voor digitalisering in Zwolle, Flevoland, Gelderland, de Drechtsteden en in Den Haag-Delft-Zoetermeer, bovenop de bestaande zes helpt het kabinet kleinere en middelgrote ondernemers om te groeien. Zeker tijdens de huidige coronacrisis is het voor het mkb belangrijker dan ooit om processen en de verkoop van producten en diensten te digitaliseren. Dat maakte staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) vandaag bekend op de jaarlijkse Dag van de Ondernemer.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): "Veel mkb-ondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. Ze moeten hun verdienmodel vernieuwen of zich versneld aanpassen. Digitalisering kan helpen om weer te kunnen groeien. De Nederlandse basis hiervoor, zoals onze infrastructuur is uitstekend. Tegen alle mkb’ers zeg ik daarom: ‘blijf of ga digitaal innoveren en maak gebruik van de kabinetsondersteuning’. Denk aan het vergroten van de online klantenbinding van een fysieke winkel die minder klanten ontvangt. Of het slimmer inrichten van een applicatie die de administratie afhandelt na een online bestelling.”

Bedrijfsleven, overheid en onderwijs werken lokaal samen in MKB-werkplaatsen

Om deze bedrijven verder te helpen in de digitale wereld geeft staatssecretaris Keijzer vandaag het startschot voor de uitrol van vijf nieuwe MKB-werkplaatsen bovenop de huidige zes. Dit zijn lokale samenwerkingen van onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Kleinere ondernemers krijgen hier hulp van studenten, docenten en experts met het gebruik van data, online sales & marketing en automatisering van het bedrijfsproces.

De Kamer van Koophandel (KVK) ondersteunt dit met workshops, waar zogeheten local heroes collega’s inspireren met hun succesverhaal. Zoals de fysiotherapeut uit Vught die dankzij de Digitale Werkplaats Noordoost Brabant de klantreis van zijn patiënten kan monitoren en verbeteren. "We denken dat onze zorg nog persoonlijker kan worden, door de data die we hebben beter in te zetten”, aldus de ondernemer.

Coronacrisis versnelt omschakeling naar digitaal

De consument weet de weg naar online inmiddels steeds beter te vinden. Voor de coronacrisis keek 32 procent van de consumenten bij Nederlandse winkels online naar de eventuele aanschaf van een product of dienst. Sinds corona is dit percentage gestegen naar 48 procent. Het aandeel van de consumenten dat de voorkeur geeft aan het daadwerkelijk online kopen van een product in deze branche is gestegen van 16 naar 35 procent.   

Uit onderzoek van de KVK over ondernemen in tijden van corona blijkt dat veel mkb-bedrijven inmiddels daarom verder hebben geïnvesteerd in hun website en digitaal klantcontact. Voor een deel van mkb-ondernemers kan deze omschakeling echter een uitdaging zijn. Bijvoorbeeld omdat ze niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikken.

Nederland digitaliseert

Met als doel het brede mkb te ondersteunen bij het maken van een digitaliseringsslag, is in 2018 door het ministerie van EZK het programma Versnelling Digitalisering MKB gestart. Met de vijf extra werkplaatsen beoogt EZK in drie jaar tijd 50.000 bedrijven te bereiken via voorlichting en 3.500 bedrijven te helpen bij het maken van een digitaliseringsslag. De nieuwe samenwerkingen starten in Zwolle, Flevoland, Gelderland Foodvalley, de Drechtsteden, en in Den Haag-Delft-Zoetermeer. Van 3 november tot en met 2 december 2020 wordt de subsidieregeling voor MKB-werkplaatsen opnieuw opengesteld om verder toe te werken naar een landelijk dekkend netwerk. Hierbij wordt een bedrag van in totaal 2 miljoen euro beschikbaar gesteld, de regeling kent per werkplaats een bedrag van 450.000 euro toe.   
Trefwoorden: digitaal, innovatie, mkb, ondernemer

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...