Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching
Trend: meer consumenten oriënteren en kopen online.
Het is het momenteel nog niet duidelijk of de horeca tijdens de feestdagen de deuren zal mogen openen. De non-food retail heeft in deze traditioneel drukke tijd te kampen met het nog altijd geldende advies om zo weinig mogelijk op pad te gaan, waardoor consumenten steeds meer online hun inkopen doen. Om ondernemers in beide branches te helpen zich onder deze omstandigheden op de decembermaand voor te bereiden, start Google in samenwerking met MKB-Nederland op 30 november 2020 met speciale trainingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. 

De samenwerking van Google en MKB-Nederland volgt op ?de aankondiging? die Google heeft gedaan om voor eind 2021 een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten. Het versterkt de positie van Google omdat het veelal om producten en diensten van de zoekgigant gaat.

Productfuncties en trainingen voor ondernemers

Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Om ondernemers die zwaar getroffen zijn door de corona crisis te helpen, hebben we dit jaar al vele nieuwe productfuncties geïntroduceerd. Daar voegen we nu in samenwerking met MKB-Nederland trainingen aan toe specifiek gericht op de sectoren voor wie de feestdagen vaak de belangrijkste tijd van het jaar zijn. De verwachting is dat ecommerce dit jaar met zo’n 18,8% zal groeien en we zien dat een deel van de Nederlandse ondernemers vanwege de corona crisis al aanzienlijke stappen heeft gezet online. Zo tonen meer dan 111.000 Nederlandse restaurants en retailers nu informatie over afhalen en bezorgen in Google Zoeken en Maps en zien we dat binnen Google Maps in 2020 211% meer restaurantreserveringen zijn gedaan.’

Workshops en coaching

In een serie van webinars leren ondernemers hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren met onder meer een contentstrategie en contentkalender. De trainingen worden dagelijks aangeboden vanaf 30 november. Aanmelden voor de trainingen kan hier voor retail ondernemers en hier voor horeca ondernemers.

De speciale Focus op de Feestdagen editie van de Google Digitale Werkplaats richt zich op de horecasector en de retailsector (specifiek gericht op ondernemers in de mode- en schoenenbranche). Het aanbod bestaat uit:

Workshop ‘Focus op de Feestdagen’; een 1,5-uur durend webinar die dagelijks wordt gegeven waarin ondernemers aan de slag gaan met hun doel(groep)en, contentstrategie en -kalender. 

Een checklist (retail, horeca) met tips en producten; waarmee ondernemers snel en makkelijk aan de slag kunnen. 

Coachingsessies; 1 op 1 sessies met een Digitale Werkplaats-coach voor tips en advies

De reguliere Digitale Werkplaats webinars; voor alle Nederlandse ondernemers

Voor de horeca: een online food fotografie workshop; een 1,5 uur durende workshop over foodstyling en fotografie (o.a. compositie kleurgebruik, licht en backdrops).

Trend: consument shopt vaker vanaf de bank

MKB Nederland en brancheorganisaties InRetail en Koninklijke Horeca Nederland onderschrijven het belang van een goede online zichtbaarheid voor bedrijven in hun sector tijdens de huidige coronacrisis. 

Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland: ‘Online is in deze moeilijke tijd niet dé oplossing, maar ondernemers doen er goed aan waar mogelijk de online mogelijkheden wel optimaal te benutten.’

Koninklijke Horeca Nederland: ‘Nu eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn en sommige ondernemers veel inzetten op afhalen en bezorgen, is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit om de relatie met de gast te behouden. Fijn dat er nu een serie van (gratis) webinars beschikbaar komt, waarin ondernemers leren hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren door middel van onder meer een goede contentstrategie en planning.’

Aafke Melgers van INretail: ‘De consument shopt tegenwoordig steeds vaker vanaf de bank. Vooral in tijden als deze is een online aankoop in de ogen van de consument makkelijker, sneller en veiliger dan een bezoekje aan de winkelstraat. Dus moeten retailers die voorheen enkel een fysieke winkel hadden nu ook focussen op online. Aan het begin van de corona crisis hielpen we retail ondernemers met de eerste stappen online in S.O.S. 1; Samen Online Sterk en inmiddels richten we ons met S.O.S. 2 ook op ondernemers die al een webshop hebben. De nieuwe workshops die Google in samenwerking met MKB Nederland gaat aanbieden vormen hier een goede aanvulling op en maken voor retail ondernemers het (online) ondernemen nog een stukje makkelijker.’
Trefwoorden: online, marketing, coaching, ondernemen, checklist

CELTH



||| Nieuws |||

20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Biesbosch MuseumEiland verbetert toegankelijkheid voor mindervalide bezoekers
Biesbosch MuseumEiland heeft nieuwe stappen gezet om het Nationaal Park en het museum toegankelijker te maken voor bezoekers met een fysieke beperking. Ook zijn meer bankjes geplaatst.
19/05/25
Elfteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huiskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...