Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

76% van mindervalide toiletten is niet schoon

Oproep tot meer bewustwording in sector leisure

76% van mindervalide toiletten is niet schoon
De onderzoeksresultaten.
Driekwart van de mindervalide toiletten onderweg is niet schoon en heeft niet (of onvoldoende ) de voorzieningen die de gebruiker nodig heeft. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv onder mindervalide gebruikers van openbare toiletten. Voor dit probleem willen de stichting en het bedrijf meer bewustwording bij onder meer hotels, restaurants en andere locaties in leisure.

Vandaag, op Wereld Toiletdag, wordt zichtbaar hoe groot het probleem is. Het is een taboe, maar het ontbreken van een openbaar, toegankelijk toilet is voor bijvoorbeeld veel ouderen een reden om thuis te blijven. Terwijl het ondernemen van activiteiten buitenshuis belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Juist voor deze groep moet er dus een toegankelijk en schoon toilet komen in de openbare ruimte zoals hotels, restaurants, winkelcentra en benzinepompen, zodat toiletbezoek geen reden meer is om thuis te blijven.

Onderzoeksresultaten

Zo geeft 69% van de gebruikers (mensen met een mobiliteitsbeperking) aan een mindervalide toilet niet te kunnen vinden op een openbare locatie als ze onderweg zijn, blijken toegankelijke toiletten soms tot nooit schoon (76%) en vinden gebruikers er niet de hulpmiddelen die ze nodig hebben (74%). 

Een douche-wc en sta-op-functie zijn de twee functies die gebruikers het meest zouden waarderen bij een dergelijk toilet (resp. 45% en 38%). Dat en meer blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv, vanuit hun deelname aan het Europese project Toilet For Me. 



Toilet For Me

Het Europese project Toilet For Me wil bijdragen aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Daarom wordt een modern mindervalide toilet voor de openbare ruimte ontwikkeld, geschikt voor iedereen met een beperking dat toegankelijk, gebruiksvriendelijk en schoon is. Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv zijn beide consortiumpartner van Toilet For Me. Stichting Gouden Dagen is een organisatie die zich inzet tegen eenzaamheid onder ouderen in Nederland, onder andere door hun mobiliteit te vergroten waardoor zij eropuit kunnen en leuke dingen kunnen ondernemen. Sanmedi is marktexpert in het verzorgen van aangepast sanitair voor ouderen en mensen met een beperking.
Trefwoorden: mindervalide, toilet, reizen, accommodatie, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...