Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdssector grootverbruiker van NOW 2

Vrijetijdssector grootverbruiker van NOW 2
Het UWV heeft het register gepubliceerd van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de NOW-2 regeling. Uit een analyse van NRIT blijkt dat de vrijetijdssector grootverbruiker van de regeling is. Niet zo verwonderlijk omdat onze sector hard wordt geraakt door de coronamaatrdegelen. 

In totaal hebben ruim 63 duizend bedrijven gebruik gemaakt van de regeling. De voorschotten lopen uiteen van 285 miljoen euro voor KLM tot 32 euro voor vof Benedensas in Breda. In totaal is voor 3 miljard euro aan NOW-voorschotten aan bedrijven uitgekeerd. 

541 miljoen euro voor vrijetijdssector

De analyse van NRIT beperkt zich tot de 390 bedrijven die meer dan 1 miljoen euro steun kregen. Daarvan vallen er 85 in de vrijetijdssector. Zij kregen samen 541 miljoen euro overgemaakt. KLM is daarbij veruit het grootste bedrijf en ontving 285 miljoen euro. Schiphol (31 miljoen euro) en Transavia (26 miljoen euro) completeren de top 3 van vrijetijdsbedrijven met de meeste ondersteuning in de loonkosten. 

Vrijetijdsbedrijven souperen van alle bedrijven die meer dan 1 miljoen euro aan steun kregen 43% van het aan die bedrijven uitgekeerde bedrag op. Laten we KLM buiten beschouwing dan is dat nog altijd 26%. Dat is heel veel aangezien de vrijetijdssector maar ruim 4% van de Nederlandse economie uitmaakt. Een duidelijk signaal dat de vrijetijdssector hard wordt getroffen.

Luchtvaart grootverbruiker

Naar deelsector van de vrije tijd bezien, is de luchtvaart grootverbruiker met een aandeel 70% in de ondersteuning van bedrijven die meer dan 1 miljoen euro ontvangen. Gevolgd door de horeca (14%), reisbranche (9%) en cultuur en evenementen met elk 1%. 


Link: https://www.uwv.nl/overuwv/Images/openbaar-register-tweede-aanvraagperiode-now.pdf
Trefwoorden: horeca, reisbranche, luchtvaart, cultuur, corona, crisis, steunmaatregelen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.