Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Museum Schiedam opent fonds kunst voor lage inkomens

Museum Schiedam opent fonds kunst voor lage inkomens
Afscheid van Deidre Carasso in oktober. Foto: Aad Hoogendoorn.

Museumdirecteur Deirdre Carasso van Stedelijk Museum Schiedam vroeg bij haar afscheid begin oktober iets te doneren voor het Fonds SMS op Bezoek. Het potje is nu open voor aanvragen. "We komen gratis op bezoek", vertelt Dorien Theuns, Stadsprogrammeur van het Stedelijk Museum Schiedam. "We kunnen een kunstwerk meenemen en er samen over praten of met een kunstenaar langskomen. Wie weet maken we samen kunst. Er is veel mogelijk." 
 
Het potje is bedoeld voor mensen of groepen in Schiedam met een klein of geen inkomen. Mede vanwege corona zitten veel Schiedammers in een stressvolle situatie, verduidelijkt Theuns. "Wij hopen dat we deze mensen als museum iets positiefs kunnen bieden. Met kunst kun je soms anders tegen dingen aankijken. Samen naar een kunstwerk kijken zorgt voor ruimte in je hoofd en is gewoon heel leuk." Het museum hoopt er ook wijzer door te worden. Theuns: "We willen graag met mensen in contact komen, leren hoe Schiedammers kijken en waar ze behoefte aan hebben."

Hoe gaat de aanvraag?

Nadat het museum de vraag heeft ontvangen van een inwoner of instelling in Schiedam, volgt een kennismakingsgesprek en worden de mogelijkheden besproken. Schiedammers kunnen zelf of via een bemiddelaar - denk aan een buurthuis of welzijnsorganisatie - een beroep doen op het fonds. Per aanvraag mogen minimaal twee en maximaal tien personen meedoen. Als mensen ervoor open staan kunnen we twee aanvragen aan elkaar koppelen, zegt Theuns. "Op die manier brengen we Schiedammers met elkaar in contact."

Het museum houdt rekening met de dan geldende coronaregels wat betreft het aantal bezoekers en de afstand tot elkaar.
Trefwoorden: kunst, cultuur, museum, Schiedam

CELTH




||| Nieuws |||

05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...