Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Meer begrip voor mensen met hoortoestel

Meer begrip voor mensen met hoortoestel
Praat duidelijk en herhaal voor betere verstaanbaarheid. Foto Mark Paton via Unsplash

De coronamaatregelen hebben een impact op iedereen, maar zeker ook op mensen met gehoorverlies. Door mondkapjes, plexiglasschermen en de 1,5-meterregel heeft deze groep moeite om anderen goed te verstaan, zelfs als zij een hoortoestel dragen. Als je in de gastvrijheidssector deze mensen ontvangt, is duidelijke communicatie belangrijk. Niet alle gasten durven te erkennen dat je niet gehoord wordt.

43 procent van de Nederlanders met een hoortoestel ervaart namelijk problemen door de maatregelen in combinatie met hun gehoorverlies, blijkt uit onderzoek van Specsavers onder haar klanten. Daarnaast is 70 procent van de hoortoesteldragers wel eens (bijna) een hoortoestel kwijtgeraakt bij het afdoen van een mondkapje. 

Lastig gesprek voeren

> Mondkapjes zijn de normaalste zaak van de wereld geworden wanneer we bijvoorbeeld met het OV reizen en een winkel in gaan. Maar voor mensen met gehoorverlies zijn deze een hinder wanneer zij een gesprek voeren met iemand. Maar liefst drie van de vier (75%) Nederlanders met een hoortoestel geven aan moeite te hebben om anderen te verstaan wanneer zij een mondkapje dragen. 

> Ook plexiglas bij bijvoorbeeld kassa’s maakt het voor 66 procent moeilijk om mensen goed te kunnen horen. 

> De helft (51%) geeft aan meer moeite te hebben om mensen te verstaan door de 1,5 meter afstand die we moeten houden.

Meer onbegrip en eenzaamheid

Bijna een op de drie (31%) Nederlanders met een hoortoestel ervaart momenteel meer onbegrip vanuit hun omgeving wanneer ze iets niet goed verstaan. 19 procent doet dus maar alsof ze mensen verstaan terwijl dat eigenlijk niet zo is. Gelukkig onderneemt een deel van de hoortoesteldragers wel actie om te laten weten dat zij slechthorend zijn (42%). Zo vraagt meer dan de helft (58%) hun gesprekspartners harder te praten en heeft de helft (50%) de instellingen van het hoortoestel aan laten passen. Echter durft 10 procent geen actie te ondernemen uit schaamte voor hun gehoorverlies. Een op de tien (11%) hoortoesteldragers ervaart dan ook eenzaamheid door de coronamaatregelen in combinatie met hun gehoorverlies. Zij hebben minder sociale contacten (15%) en gaan minder de deur uit (8%).

Spoedcursus verstaanbaar maken

Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland. "Om jezelf beter verstaanbaar te maken hoef je niet harder te gaan praten, dat werkt vaak juist averechts. Praat langzamer, duidelijker en articuleer goed. En als iets de eerste keer niet verstaan wordt, herhaal dan wat er is gezegd in andere woorden. Vaak wordt verstaan dan makkelijker.” 
Trefwoorden: gehoor, hoortoestel, corona, verstaanbaar, gastvrijheid

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...