Geplaatst op: 09-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ABN-AMRO: ook in 2021 nog omzetverliezen voor grote delen vrijetijdssector

ABN-AMRO: ook in 2021 nog omzetverliezen voor grote delen vrijetijdssector
Afbeelding van Trang Le via Pixabay
De sector Leisure wordt hard geraakt door de nieuwe lockdown en keert volgend jaar nog niet terug naar het niveau van voor de pandemie. Fastfood, vakantieparken en campings komen redelijk door de crisis. Voor reisondernemers, cafés, restaurants, musea, attractieparken, dierentuinen en bioscopen geldt dit niet. In sommige branches is verdere consolidatie onvermijdelijk, zoals in het hotelwezen. Dat schrijft ABN-AMRO in haar nieuwste Sectorprognose Leisure.

Deskundigen van de bank voorzien geen snelle oplossing van de pandemie. Het herstel zal geleidelijk verlopen en in 2021 niet volledig zijn. Bovenop de met het virus samenhangende beperkingen en de terughoudendheid van consumenten en ondernemers, zullen volgend jaar de tweede-ronde-effecten zwaarder gaan wegen. Onder meer de hogere werkloosheid en de bedrijfsfaillissementen zullen de herstelperiode verlengen.  Bovendien moeten we rekening houden met een derde golf aan het begin van 2021.

De bank ziet dat het water inmiddels bij tienduizenden ondernemers aan de lippen staat. De mogelijkheden om de vaste lasten te beperken verschillen per branche en soms zelfs per onderneming.  Voor heel 2020 verwacht de bank dat met uitzondering van de vakantieparken alle sectoren flinke omzetverliezen leiden. Campings (-10%) en fastfood (-13%) doen het nog redelijk goed maar daarna gaat het snel bergafwaarts. Restaurants (-43%), kantines en catering (-49%), hotels (-69%), attractieparken en dierentuinen (-65%), bioscopen (-70%), musea (-76%) en travel (-85%). 



Voor 2021 voorziet de bank voor travel, musea, bioscopen en attractieparken en dierentuinen nog forse omzetverliezen ten opzichte van 2019. Vakantieparken, campings en fastfood zullen de omzet zien toenemen.

Hotels: Verdere consolidatie verwacht

De hotels die zijn gevestigd in de grote steden doen het sinds het uitbreken van de crisis ronduit slecht. De redenen liggen voor de hand; minder buitenlandse toeristen en internationaal zakenverkeer en het wegvallen van congressen en evenementen. Voorheen had 40 procent van alle hotelgasten een zakelijk motief. Vooral in de grote steden is deze groep sterk teruggevallen. Met de hotels in de periferie gaat het dit jaar redelijk. Zij zijn minder afhankelijk van zakelijke gasten en internationale toeristen. Naar verwachting leidt de coronacrisis tot een verdere consolidatie in de branche. Al veel langer sluiten zelfstandige hotels zich bij een keten aan. Gemiddeld zijn hotels 22 procent van hun omzet kwijt aan overheadkosten. Dit betreft onder meer de huur of afschrijving op een eigen hotelpand en de kosten van het management, de verzekeringen en de marketing. Hotels binnen een keten zijn vanwege hun grotere omvang beter in staat om die kosten per overnachting te drukken en daarmee hun winstgevendheid te verhogen. Daarnaast worden in de hotellerie veel vaste contracten opgezegd. 

Vakantieparken & campings: 2021 wordt een goed jaar

Hoewel campings en veel vakantieparken dicht waren tijdens Pasen, Pinksteren en de meivakantie, hebben zij de schade kunnen beperken in de zomermaanden. Afgelopen zomervakantie zijn voor kampeerplekken gemiddeld 21,2 procent meer reserveringen gemaakt dan een jaar eerder. Vakantieparken presteerden in de zomer nog beter met een toename van 24,7 procent. Dat laat onverlet dat de uitbaters van groepsaccommodaties deze luxe niet hadden. Een groot aantal van hen verkeert inmiddels in zwaar weer. Net als bij de hotels kunnen zij op het moment niet veel meer doen dan te zorgen voor goede hygiëne en annuleringsvoorwaarden om bezoekers alsnog over de streep te trekken. Naar verwachting wordt 2021 een goed jaar voor de vakantieparken en campings. Nederlanders boeken hun vakanties voorlopig dichtbij huis en lijken graag op pad te willen.

Travel: grimmige omstandigheden

De omstandigheden in de reisbranche zijn bijzonder grimmig. Reisondernemers worden dit jaar geconfronteerd met een omzetuitval van 85 procent. Daarnaast maken ze hoge kosten als gevolg van de annuleringen en repatriëring. Geen andere branche binnen de sector Leisure heeft het zo zwaar voor de kiezen gekregen. Voor volgend jaar wordt weliswaar sterk herstel verwacht, maar het niveau van voor de crisis blijft nog ver uit zicht. Voor veel ondernemers is het dit jaar erop of eronder. Zij doen er goed aan om te bepalen tot hoe ver zij willen gaan bij het in leven houden van hun onderneming. Nu stoppen kan restschulden helpen voorkomen. In veel gevallen staat Stichting Garantiefonds Reisgelden garant en kunnen trouwe klanten hun aanbetaalde reis vergoed krijgen.

Musea: bezoek valt enorm terug

Musea krijgen dit jaar naar verwachting slechts 8,7 miljoen bezoekers over de vloer. Dat zijn er 24 miljoen minder dan de 32,7 miljoen van vorig jaar. Een belangrijke oorzaak van deze terugval is de afname van buitenlandse toeristen die in 2019 nog goed waren voor 29 procent van het totale museumbezoek. Ook ouderen blijven weg. Een kwart van de bezoekers is ouder dan 65 jaar. De terugval in inkomsten loopt echter niet parallel aan die van het bezoek. Van de ruim 1 miljard euro aan inkomsten kwam in 2019 iets minder dan de helft uit subsidies of andere giften. Musea hebben zich de afgelopen jaren met succes ingespannen om hun eigen inkomsten te verhogen. Van die inspanningen zien zij voorlopig weinig terug. Musea hebben overigens slechts beperkte mogelijkheden om snel hun kosten te verlagen.

Attractieparken & dierentuinen: omzet stevig teruggelopen

Ook de attractieparken en dierentuinen zien hun omzet stevig teruglopen door de lockdown en de capaciteitsbeperkende maatregelen. De personeelskosten nemen toe doordat er meer mensen nodig zijn die moeten waarborgen dat bezoekers afstand van elkaar houden. De omzet bedraagt dit jaar naar verwachting een derde van het vorig jaar. Volgend jaar wordt herstel verwacht, maar oude niveaus blijven nog ver uit zicht. Veel attractieparken en dierentuinen bevinden zich buiten de randstad. Dat had als voordeel dat zij goed hebben kunnen inspelen op de behoefte van Nederlanders die in de zomer veelal in eigen land vakantie vierden.

De crisis heeft als positief punt dat attractieparken en dierentuinen worden gedwongen tot een ander en wellicht meer bestendig bedrijfsmodel. Voor corona richten de parken zich vooral op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers. Zo werd één op de drie tickets tegen hoge kortingen verkocht via een supermarkt of drogisterij. In de toekomst zal naar verwachting meer gekeken worden naar het type bezoeker en worden getracht een meer persoonlijke relatie aan te gaan. Bezoekers kiezen in toenemende mate een tijdsslot. Dat stelt de parken in staat om het bezoek te spreiden. Zeker als gevolg van de crisis is dit een interessante ontwikkeling. Bezoekers hebben door het vele thuiswerken meer ruimte om zomaar even overdag een bezoekje een park of dierentuin te brengen.
Link: https://insights.abnamro.nl/2020/11/keiharde-klappen-voor-de-vrijetijdsindustrien/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, horeca, hotels, restaurants, cultuur, musea, bioscopen, attractieparken, dierentuinen, omzet, crisis, corona

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
14/03/21
Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’
De laatste tijd wordt door Jan en alleman in de media, waaronder ook onze eigen minister-pr...
25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/04/21
Dierentuinen favoriet na lockdown onder Nederlandse jongeren
Het bezoek aan een dierentuin is bij Nederlandse jongeren (4-18) na de lockdown favoriet. In de top 20 van dagattracties die jongeren na de lockdown willen bezoeken staan maar liefst 8 dierentuinen. Meest populair is een bezoek aan de Efteling.
13/04/21
Hoge Raad: Booking.com is een reisagent
De Nederlandse Hoge Raad heeft bepaald dat Booking.com een reisagent is. Frank Radstake is 6,5 jaar geleden namens Reiswerk en de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche een procedure gestart en krijgt van het hoogste Nederlandse rechtscollege nu gelijk.
13/04/21
Eerste twee Fieldlabs evenementen bieden perspectief
De eerste twee tests van het Fieldlab evenementen zijn positief verlopen. Geen enkele bezoeker is besmet geraakt en mensen hielden zich goed aan de afspraken. Bij andere testen zijn wel mensen besmet geraakt.
12/04/21
Klompenpad Rekken open
Op de grens van Gelderland met Duitsland is vanaf zaterdag 10 april het nieuwe Klompenpad bij Rekken open voor wandelaars. Het Reckense Markepad is een rondwandeling van elf kilometer door het mooie buitengebied van Rekken. Wandelen door een beekdal, hoogveen, leemgaten en de voormalige Kolonie. Klompen aan, rugzak op en gaan! Vanwege de coronamaatregelen is er helaas geen feestelijke opening.
12/04/21
Exclusief voor leden
Oasis verandert merknaam
Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten.
12/04/21
Exclusief voor leden
Zwarte Cross Sneakers razendsnel uitverkocht
Een festival kan niet worden gehouden maar sommige merken onder de festivals zijn zo sterk dat nieuwe bijproducten goed verkopen. Op 28 maart jongstleden presenteerde de organisatie achter festival de Zwarte Cross, Feestfabriek Alles Komt Goed BV en Kops Schoenen hun nieuwe sneakermerk ‘Zwarte Cross Sneakers’. Na 2 uur waren de 500 paar schoenen uitverkocht.
12/04/21
Keukenhof geniet van drie dagen lang publiek
Keukenhof mocht afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag beperkt open binnen het programma Testen voor ...
12/04/21
Ode aan het landschap en relatie Stelling van Amsterdam
Dit jaar besteden de regio's veel tijd aan het thema 'Ode aan ons landschap'. Gedeputeerde van Noord-Holland en bestuurder bij de Stelling van Amsterdam Zita Pels vertelt via een video hoe de relatie tussen landschap en de unieke Stelling van Amsterdam is. Dit UNESCO Werelderfgoed is niet alleen een serie forten en verdedigingswerken. Deze werkt samen met het landschap.