Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Register pleziervaartuigen zo lek als een mandje

Register pleziervaartuigen zo lek als een mandje
Afbeelding van Christo Anestev via Pixabay
Nederland moet een officieel register voor pleziervaartuigen krijgen. Daarvoor pleit brancheorganisatie HISWA-RECRON na berichten in de media dat het vrijwillige register door criminelen wordt misbruikt en goedwillende watersporters in het buitenland in de problemen komen door het huidige onduidelijke certificaat. 

Directe aanleiding voor de commotie is de berichtgeving in het NOS televisieprogramma Nieuwsuur waarin duidelijk werd dat criminelen het certificaat misbruiken door de suggestie te wekken dat ze onder Nederlandse vlag varen. Ook buitenlanders die met hun boot onder de radar van de eigen autoriteiten willen blijven, gebruiken het Nederlandse certificaat. Aan de andere kant ondervinden goedwillende watersporters in het buitenland problemen omdat het certificaat dat nu wordt verstrekt niet meer wordt geaccepteerd.

Jachten aan de ketting

In het televisieprogramma werd wederom duidelijk dat de registratie van boot, eigenaar en vlagvoering op vele punten zo lek is als een mandje. In Nederland kunnen bezitters van een pleziervaartuig bij het Watersportverbond een zogenaamd Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (IPC) aanvragen. Dat is een puur administratieve kwestie, er wordt geen controle uitgevoerd zoals bij een zeebrief. Dat certificaat wordt door het Watersportverbond in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verstrekt. Het is bedoeld als eigendomsbewijs maar werd misbruikt als zogenaamde vlagbrief waarmee eigenaren konden laten zien dat ze onder Nederlandse vlag voeren. Toen Nederland op deze certificaten de nationaliteit veranderde van Nederlands naar niet van toepassing accepteerden diverse landen het certificaat niet meer en legden diverse jachten aan de ketting. 

Zeebrief

Overigens kunnen pleziervaartuigen ook een zogenaamde zeebrief aanvragen. De ILT toetst of het eigendom van het vaartuig voldoet aan artikel 311 Wetboek van Koophandel. Dit resulteert in een nationaliteitsverklaring waarmee het vaartuig binnen één maand bij het Kadaster teboekgesteld moet worden. Na het plaatsen van het brandmerk op het schip en de definitieve inschrijving bij het Kadaster wordt de zeebrief afgegeven.  De zeebrief geeft het recht de Nederlandse vlag te voeren. Internationaal varen met een zeeschip zonder nationaliteit kan problemen veroorzaken bijvoorbeeld bij het bezoeken van buitenlandse havens en bij calamiteiten. Een zeebrief is het bewijs van nationaliteit van het zeeschip en vergelijkbaar met een paspoort voor een zeeschip. Het bezit van een zeebrief voorkomt problemen in het buitenland.

Aangescherpte regeling op komst

Het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) werken sinds mei aan een aanscherping van de regels voor de afgifte van het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP). Aanleiding zijn ontvangen signalen van oneigenlijk gebruik. De exacte uitwerking wordt dit najaar bekend. Begin volgend jaar moeten de nieuwe regels ingaan. 

HISWA-RECRON pleit voor botenregister

Volgens HISA-RECRON kunnen overtredingen op het water en criminele activiteiten  veel sneller en effectiever worden aangepakt. Een identificatie- en registratiesysteem (een ‘botenregister’) helpt hierbij. Het verbetert niet alleen de controle en handhaving van de politie en de Belastingdienst, maar ook van de Inspectie Leefomgeving en Transport, marechaussee, douane, zeehavenpolitie en waterkwaliteitsbeheerders. Zo wordt ook voorkomen dat sloopboten anoniem worden achtergelaten in jachthavens en overheidswater. Door een sluitende registratie krijgen alle watersporters eindelijk een eigendomsbewijs van hun boot. Dat is praktisch bij koop- en verkooptransacties, bij de afhandeling van verzekeringskwesties en het ontmoedigt criminele activiteiten.

Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON: "Nationale bootregistratie is een logische, kostenbesparende en effectieve oplossing. Wij pleiten al jaren voor één systeem, net zoals dat bij auto’s via het RDW uitstekend is geregeld. Gegevens als merk, type, bouwjaar en kentekennummer, gekoppeld aan eigenaarsgegevens en vlagvoering, moeten daarin worden opgenomen. Wij zijn opnieuw gestart met overleggen met diverse ministeries en handhavers. De berichtgeving in Nieuwsuur bevestigt weer eens dat er vaart moet worden gemaakt.”
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, pleziervaartuigen, eigendom

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
21/05/25
Minister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
12/05/25
Ruim 200 stranden en jachthavens ontvangen Blauwe Vlag in 2025
In 2025 mogen maar liefst 202 locaties de Blauwe Vlag voeren. Vorig jaar waren het er nog 195. Het gaat om 145 jachthavens, 50 stranden en 7 binnenstranden.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
04/03/25
Boot Holland 11 - 15 maart 2026
Boot Holland 2025 werd een maand geleden vroegtijdig afgeblazen. Nu zijn de data bekend voor dit evenement in 2026.