Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
Photo by Jonas Leupe on Unsplash
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown. Dat blijkt uit een analyse van ING.

De totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in Nederland (7 daags-gemiddelde) lag maandag 19 oktober 10% lager dan normaal van de tijd van het jaar. Dat is 5 procentpunt lager dan een week eerder. 

Meer Nederlanders in eigen land

Volgens ING geeft dat nog een vertekend positief beeld omdat normaal gesproken vanwege de herfstvakantie minder Nederlanders in Nederland zijn. Dat ziet ING ook aan het aantal pintransacties van Nederlanders in het buitenland, die liggen 3 procentpunt lager dan normaal. Doorgaans wordt zo’n 7% van de totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in deze periode in het buitenland gerealiseerd, afgelopen week was dat 4%. Kortom nu zijn er dus meer Nederlandse consumenten in Nederland dan normaal.

Horeca weet zich gedeeltelijk aan lockdown aan te passen
In de periode sinds de lockdown is de daling van de pin-omzet in de categorie 'café & restaurants' het grootst. Deze is gezakt naar ruim 65% onder normaal. Een deel van de horeca-ondernemers lijkt de omzetschade nu enigszins te  kunnen beperken door afhaal- en bezorging. De duidelijke, recente toename in het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop. 

Ook veel minder pinomzet in cultuur & recreatie

'Recreatie & cultuur' is een andere categorie waar de pin-omzet vorige week flink is afgenomen, met ongeveer 44% onder normaal. Deze categorie omvat onder andere sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven, pretparken, casino’s, concerthallen en theaters. Veel van deze plekken zullen de gevolgen van een beperktere groepsgrootte merken. 


Trefwoorden: horeca, vakanties, dagrecreatie, attractieparken, cultuur, ondernemen, omzet, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...