Geplaatst op: 21-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn

Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn
Duidelijkheid over kosten opladen van je auto.


Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het laden gaat kosten. Vanaf 1 december 2020 vindt handhaving plaats. Steeds meer recreatiebedrijven bieden oplaadpunten aan.

Van de aanschaf van een laadpas tot aan de factuur van de laadsessie moet duidelijk zijn wat de kosten zijn. Aanbieders van laadpalen en laadpassen zijn nog niet altijd transparant over de prijs, terwijl ze dat volgens de wet wel moeten zijn. Daarom controleert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanaf 1 december 2020 of partijen zich aan de regels houden. Doen ze dat niet, dan kan de toezichthouder ingrijpen.

Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: "De regels zijn niet nieuw. Nu steeds meer mensen een elektrische auto aanschaffen, is het nog belangrijker dat de tarieven voor het opladen van elektrische auto’s duidelijk zijn. Dan kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken."

Wat verwacht de ACM van de sector

Tijdens een sectorbijeenkomst op 15 oktober lichtte de ACM aan de hand van de geldende regels nog eens toe wat zij van de sector verwacht op dit gebied. Aanbieders moeten duidelijk maken wat de verschillende prijselementen van een laadsessie zijn. Het uitgangspunt hierbij is dat die informatie vóór het laden beschikbaar is, bij de laadpaal of online. Als het laden beëindigd is moet duidelijk zijn hoeveel geladen is en wat de totale kosten zijn. Zo kan de consument die informatie naast de factuur leggen om vast te stellen dat hij ook heeft gekregen wat hij had afgesproken. Vanaf 1 december onderzoekt de ACM of de sector aanpassingen heeft doorgevoerd die zorgen voor de benodigde transparantie. De ACM roept consumenten op meldingen te doen via ACM ConsuWijzer als zij zien dat er sprake is van onduidelijke prijzen binnen deze sector.
Trefwoorden: opladen, elektrische auto, tarief, ACM, beleid

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/20
Exclusief voor leden
Stadspromotie: Rotterdam laat vaker zijn groen-witte kleuren zien
Rotterdam krijgt bij alle 27 toegangswegen een nieuw verkeersbord met daarop de vlag en het wapen van de stad. Het aantal borden wordt snel fors uitgebreid. Ook de vlaggen komen vaker terug in het straatbeeld.
30/11/20
Texel adventskalender op Insta
Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
30/11/20
M-theater komt er toch
"Van uitstel komt geen afstel! Theater aan het Vrijthof en MECC Maastricht gaan vanaf 11 februari do...
30/11/20
Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt
In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat ...
30/11/20
Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
30/11/20
Druktemeters vergeleken
Gezien deze actualiteit is het DDL in september een project gestart om te komen tot een objectieve vergelijking van diverse instrumenten die ingezet kunnen worden voor bezoekersmanagement.
30/11/20
ANWB nomineert campings van het jaar en roept 191 campings uit tot Top Camping
De ANWB heeft 24 campings genomineerd voor Camping van het jaar 2021 en alvast 191 Europese campings uitgeroepen tot ANWB Top Camping.