Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wandelen populair in coronatijd

Wandelen populair in coronatijd
Afbeelding van Mabel Amber via Pixabay
Nederlanders zijn meer gaan wandelen in coronatijd. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wandelnet die zowel in april als in augustus Nederlanders naar hun wandelgedrag bevroeg. In het voorjaar was het wandelgedrag door de coronamaatrdegelen wel heel anders dan in de zomer. 

Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van het Wandelpanel van Wandelnet en verspreid via sociale media. Dat maakt het niet representatief voor de Nederlandse bevolking maar geeft wel een goed beeld van gedrag en attitude van wandelaars.

Van de respondenten is 66% van de respondenten dit jaar meer gaan wandelen. 43% van de respondenten wandelde voorheen niet of nauwelijks. Een ruime meerderheid (69%) wandelt zowel in eigen omgeving als in andere gebieden. Aan het begin van de coronacrisis was dat vooral vanuit huis. De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn om fit en gezond te worden of te blijven, voor ontspanning en natuurbeleving. 

Waar wandelen we?
In het voorjaar wandelde meer dan de helft (59%) alleen in de eigen omgeving. Inmiddels wandelt ruim twee derde (69%) zowel in de eigen omgeving als in andere gebieden (voorjaar 37%).

Waarom wandelen we?
De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn: fit en gezond worden/blijven (81%), ontspanning (79%) en natuurbeleving (74%). De groep die aangeeft voor de gezelligheid (als sociale activiteit) te gaan wandelen is gegroeid van 25% in het voorjaar naar 36% in de zomer.



Met wie wandelen we?
Wandelaars gaan vooral met gezinsleden/huisgenoten (62%) of alleen (62%) op pad. 38% van de wandelaars gaat vanaf de zomer (ook) met niet-huisgenoten op pad (voorjaar 22%).

Welke invloed hebben corona-maatregelen op wandelgedrag?
Er wordt meer gewandeld. 66% van de respondenten heeft door de corona-maatregelen meer gewandeld dan in een normaal jaar. 43% is in deze tijd begonnen met wandelen terwijl ze voorheen zelden of nooit wandelden.

Ruim de helft van de wandelaars (53%) ontdekt door het wandelen in tijden van corona veel leuke plekken dichtbij huis. De keerzijde is dat 34% ook wel wat uit gekeken raakt op de eigen omgeving. Sinds het OV weer gebruikt mag worden voor niet noodzakelijke reizen gaat 15% van de respondenten vaker buiten de eigen omgeving wandelen.



Heeft corona effect op vakantieplannen?
Het grootste deel van de respondenten (84%) had afgelopen zomer vakantieplannen. 45% had een wandel vakantie gepland (12% een trektocht en 33% vakantie met dagwandelingen). Voor 71% van de respondenten heeft corona effect gehad op de vakantieplannen. Bijna de helft (47%) gaf aan voor een (wandel)vakantie in Nederland te hebben gekozen in plaats van in het buitenland.

Het onderzoek
Vragen voor de zomerpeiling zijn verspreid via sociale media en aan de respondenten die zich in april hebben aangemeld voor het wandelpanel van Wandelnet. Tussen 3 augustus en 20 september hebben 772 respondenten aan het onderzoek meegedaan.

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...