Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge waardering van recreanten voor Zandmotor

Hoge waardering van recreanten voor Zandmotor
De Zandmotor voor de Zuidhollandse kust wordt door recreanten in 2019 met een 8,2 hoog gewaardeerd. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.274 recreanten die ter plekke zijn ondervraagd door Wageningen Environmental Research. 

De waardering is daarmee iets hoger dan de 8,1 uit 2015. Met name het schone strand, de rust en ruimte, de lagune om te kitesurfen, de voorzieningen en de vormgeving scoren hoog.

Wat is de Zandmotor?

De Zandmotor is een voor de kust van Nederland tussen Ter Heijde en Kijkduin aangelegde kunstmatige zandbank in de vorm van een schiereiland. Onder invloed van golven, wind en de stroming verspreidt het zand zich in de loop der jaren verder langs de kust. Het is in 2010/2011 in samenwerking met Rijkswaterstaat aangelegd met de bedoeling natuurlijke processen te gebruiken om stranden en duinen op een veilige breedte te houden alsmede kansen te bieden voor recreatie en natuurontwikkeling.

Zwemmen, kitesurfen en wandelen zijn populair

Het onderzoek van Wageningen Environmental Research, in opdracht van de provincie Zuid-Holland, laat zien dat de Zandmotor in 2019 ook meer mensen trok dan in 2015. Het jaarbezoek is op basis van infrarood sensoren bij de vijf aanliggende strandslagen geschat op minstens 525.000 recreanten. Wandelen, zwemmen, zonnen, op een terras zitten, met de hond wandelen en kitesurfen zijn de populairste activiteiten. 

Figuur 1: Ondernomen activiteiten 

Bron: Wageningen Environmental Research

Net als in 2015 ergeren enkele bezoekers zich aan de aanwezigheid van afval en overlast van loslopende honden. In vergelijking met 2015 komen er minder hondenbezitters op de Zandmotor maar is het aandeel kitesurfers flink gestegen. Een kleine meerderheid vindt het acceptabel als een deel van de Zandmotor tijdens het broedseizoen wordt afgesloten voor natuurontwikkeling.

Wat zoeken en voelen recreanten bij de Zandmotor?

Bezoekers vinden een schoon strand veruit het belangrijkste. Ook rust en ruimte, veilig water en het gedrag van andere recreanten wordt erg belangrijk gevonden.  De meeste bezoekers geven aan ontspannen te zijn op de Zandmotor en het gebied geeft ze een gevoel van vrijheid. Ook willen ze het gevoel ervaren om geconfronteerd te worden met de elementen en frisse lucht ervaren en uitwaaien. De Zandmotor stimuleert ook het actief zijn en veel bezoekers kunnen intens genieten van de Zandmotor.

Figuur 2: Gevoelens met betrekking tot de Zandmotor

Bron: Wageningen Environmental Research


Balans tussen water, natuur en recreatie kwetsbaar

Uit een social media analyse blijkt dat met name in de beginperiode van de zandmotor, er veel over is bericht en dan vooral over de recreatieve mogelijkheden en de beleving van de Zandmotor. Uit interviews met stakeholders en recreanten blijkt dat er op de Zandmotor een zekere balans is tussen water, natuur en recreatie. Deze balans is kwetsbaar en moet volgens hen behouden blijven.
Link: https://edepot.wur.nl/529537
Trefwoorden: dagrecreatie, strand, kustgebieden

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...