Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug

Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
Afbeelding van Ahmad Ardity via Pixabay
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie. De totale waarde van de pintransacties lag op 5 oktober 7% lager dan normaal, een week eerder was dat nog 4% lager dan normaal. Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche. Met bouwmarkten, woonwinkels en food-retail gaat het juist heel erg goed.

De omzet in de horeca zakt na een goede periode scherp weg. Halverwege september lag de pinomzet bij cafés en restaurants hoger dan normaal. Dat was mede te danken aan het warme weer. Inmiddels hebben ze hun pinomzet flink zien dalen en ligt hun omzet 25% onder normaal. Dat komt deels door het mindere weer maar vooral door de (meest recente) coronamaatregelen.

Ook in de categorie recreatie en cultuur valt de pinomzet ver terug, inmiddels ligt hun omzet 35% onder normaal. Sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven en pretparken beslaan ruim de helft van de categorie. De pin-omzet daalde op deze plekken sinds 20 september zo'n 30-40% harder dan in 2019.


Trefwoorden: horeca, attractieparken, dagrecreatie, sport, verblijfsrecreatie, horeca, crisis, corona

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.